مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراقبت معنوی می­تواند اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران گذاشته، روند بهبودی را تسهیل و رضایت­مندی بیماران را افزایش دهد. هوش معنوی نیز می­تواند از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای مراقبتی پرستاران باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین صلاحیت حرفه­ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی انجام شد. روش کار­: این پژوهش توصیفی – همبستگی بر روی 140 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال 1395 انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، کراسکال والیس، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در نرم افزار آماری SPSS 19 تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: بین هوش معنوی با صلاحیت حرفه­ای دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (001/0>p، 33/0=r). از بین متغیرهای دموگرافیک فقط بین افرادی که دوره­های آموزشی را گذرانده بودند و کسانی که این دوره­ها را سپری نکرده بودند در هوش معنوی اختلاف معنادار وجود داشت. همچنین مدل رگرسیون خطی ساده نشان داد که به ازای هر بار افزایش در هوش معنوی دانشجویان صلاحیت حرفه­ای آنها در حیطه مراقبت معنوی 54/0بار افزایش می­یابد. نتیجه­ گیری: هوش معنوی می­تواند بر صلاحیت دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی تأثیرگذار باشد لذا شایسته است در جهت ارتقاء هوش معنوی دانشجویان و در نتیجه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی برنامه­ریزی­های مناسبی صورت گیرد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پرستاری، صلاحیت حرفه ای، مراقبت معنوی، هوش معنوی

عنوان انگلیسی Relationship between nursing students’ professional competence in spiritual care and Spiritual intelligence
چکیده انگلیسی مقاله Background: Spiritual care can have positive effects on physical and mental health of patients; facilitates healing process and increase patients' satisfaction. Spiritual intelligence can also be a contributing factor to nurse caring behaviors. This study aims to determine relationship between nursing students' professional competence in spiritual care and Spiritual intelligence. Methods: A descriptive correlation study was conducted on 140 nursing students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2016. Subjects were selected using a census method. Data collection instrument consisted of demographic questions, Spiritual Intelligence and professional competence in spiritual care questionnaires.  Data was analyzed using descriptive Statistics and inferential statistics included independent t-test, Kruskal-Wallis, correlation coefficient, and linear regression in SPSS/19 software. Results: Significant and positive correlation was found between nursing students' competence in spiritual care and Spiritual Intelligence (P< 0.001,r= -0.33). There was only a significant difference in Spiritual Intelligence between those who had attended training courses and who didn't have these courses. Regression model indicated that for increased rates of Spiritual intelligence, professional competence in spiritual care will rise as much as 0.54. Conclusion: Spiritual intelligence can have an impact on nursing students' competencies in spiritual care. Accordingly, planning to improve the Spiritual intelligence and nursing students' competence in spiritual care is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهرناز احمدی | mehrnaz ahmadi
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

احمد ایزدی | ahmad izadi
imam hossein university
دانشگاه جامع امام حسین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

سعید پورمنصوری | saeed poormansouri
ahvaz jundishapur university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

لادن صدیقی | ladan sedighie
shahid beheshti university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

فاطمه استبصاری | fatemeh estebsari
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

کوروش زارع | kourosh zarea
associate professor, nursing care research center in chronic disease, department of nursing, school of nursing and midwifery, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-307-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات