مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی در دانش‌آموزاندختردوره اول متوسطه شهر همدان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : بیماری­های قلبی– عروقی به نحوی با رفتار فرد در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی مرتبط است.دراین مطالعه تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری­های قلبی دانش‌آموزان دختر بررسی شد. روش بررسی  : این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی، به صورت پیش آزمون -پس آزمون بر روی126 دانش‌آموز دختر دوره‌ی اول متوسطه در همدان در سال 1396 انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت دومرحله‌ای  تصادفی خوشه­ای  بود.قبل از مداخله هر دو گروه پرسشنامه مبتنی بر سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی را تکمیل نمودند. سپس آموزش برای گروه مداخله در 3 جلسه‌ی یک ساعته انجام شد. دو ماه بعد از مداخله مجدداً جمع‌آوری داده‌ها صورت گرفت. داده­ها به وسیله نرم­افزار 16/SPSS با کمک آزمون t مستقل و زوجی، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­ها:دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و آگاهی و نمرات سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در بدو مطالعه همسان  بودند و تفاوت معنی­داری نداشتند(05 / 0< P).بعد از مداخله میانگین نمرات آگاهی و سازه­های حساسیت، منافع، خودکارآمدی، رفتارو عملکرد  در گروه آزمون به طور معنی­داری افزایش پیدا کرد(05/0> P). حیطه‌ی موانع درک شده در گروه آزمون به طور معنی­داری کاهش پیداکرد .(05 / 0> Pاما بر‏اساس نتایج آزمون t- مستقل درحیطه­های شدت درک شده و راهنمای عمل  در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد آموزش تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (05/0

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل اعتقاد بهداشتی، دانش‌آموزان، بیماری قلبی عروقی

عنوان انگلیسی The Effect of Education Based on Health Belief Model on Preventive Behaviors of Cardiovascular Disease of Female First High School Students in Hamedan
چکیده انگلیسی مقاله Background: Cardiovascular diseases are associated with individual behaviors in childhood, adolescence. In study, the effect of education based on HBM on the prevention of heart disease in female students was investigated.   Methods: This pre and posttest semi-experimental study which has two groups carried on 126 girls of high Schools in in 2017. A randomized cluster sampling method and relative randomize method were used in the first and second stages respectively. At first both groups completed a questionnaire and then Instructions were given to intervention group in three session (1hour) on the basis of HBM Two months later, data were collected via questionnaires in two groups again. Statistical analysis of the data was performed by SPSS software, by using independent and paired t-test, Chi-square test.     Results: The two groups were similar in terms of demographic characteristics and knowledge and constructs of the health belief model at the beginning of the study and there was no significant difference in analyzes (P>0.05). After intervention, the mean scores of knowledge and model constructs, sensitivity, benefits, self-efficacy and behavior were significantly increased in the test group(P< 0.05). The perceived barriers were significantly reduced in the test group (P< 0.05there were no significant differences between the perceived severity and the areas of practice according to the t-test results in both the experimental and control groups before and after the training (p>0.05).   Conclusion: According to the result, based on health belief model was increasing knowledge and practice in girl's, recommended to use this model in programs for the prevention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Belief Model, Students, Cardiovascular disease

نویسندگان مقاله ناهید محمدی | nahid mohammadi
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

نسرین سلطانی | nasrin soltani
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

رویا امینی | roya amini
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

لیلی تاپاک | lile tapak
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-79-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات