|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۵، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه شهر همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه:نوجوانان بیش از هرگروه نیاز به آموزش تغذیه سالم دارند درمطالعه حاضر تاثیرآموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی بررفتارهای تغذیه ای دانش آموزان پسر بررسی شد. موادوروشها:این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی، به صورت پیش آزمون پس آزمون روی120 دانش آموز پسر دوره اول متوسطه در شهر همدان انجام شد. روش نمونه گیری دو مرحله ای به صورت تصادفی خوشه ای در مرحله اول و در مرحله دوم به صورت تصادفی نسبتی بود قبل از مداخله هر دو گروه پرسشنامه مبتنی بر سازههای مدل را تکمیل نمودند. سپس جهت گروه مداخله آموزش مبتنی بر مدل در 3جلسه 45 دقیقه اجرا گردید. بعد از مداخله مجددا جمع آوری داده ها در دو نوبت( بلافاصله و دو ماه) صورت گرفت. تحلیل دادهها توسط نرم افزار/ 16 SPSS انجام شد. یافتهها:دوگروه از نظرمشخصات دموگرافیک و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در بدو مطالعه همگن بودند بعد از مداخله میانگین نمرات براساس سازه های به جزء حیطه ی موانع درک شده به طور متوسط در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل شد آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی داری را از نظر میانگین نمره تمامی سازه ها به جز شدت و تهدید درک شده را پس از مداخله نشان داد( 05 / 0> P ). نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مدل اعتقاد بهداشتی در رفتار تغذیه ای دانش آموزان از آنجایی که میانگین نمرات بر اساس سازه های مدل جز موانع پس از آموزش روندافزایشی داشت لذا پیشنهاد میگردد در برنامههای آموزشی به جای استفاده از روش های سنتی از مدل های آموزشی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل اعتقاد بهداشتی ، رفتار تغذیه ای ، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Education Based on Health Belief Model on Nutrition Behavior of Boys Secondary Schools in Hamedan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The Adolescents than any other group need to have a healthy nutrition education. In present study, the effect Education Based on Health Belief Model on Nutrition Behavior of Boys Secondary Schools investigated. Materials and Methods: This two group's pre&posttest quasi experimental study carried on 120 of Boys Secondary Schools in Hamadan. A randomized cluster sampling method was used in the first stage and in the second stage was randomized.. At fist both groups completed a questionnaire which based on Health Belief Model Then for the intervention group, Instructions were given in three sessions (45 min) on the basis of BASNEF model. Two months later, data was collected via questionnaires and a mother performance questionnaire in two groups again. Data were analyzed by SPSS/16 software . Results: After the intervention mean scores of Health Belief Model structures Except for the perceived barriers and the average nutritional behavior in the experimental group was more than the control group. In the area of perceived barriers, the mean scores increase of the control group. Statistical tests showed significant differences between all the domains of the model except perceived severity (P < 0.05) Conclusion: According to the result of this study, Health Belief MODEL on Nutrition Behavior; Since the mean scores increased on the basis of model structures (except barriers) after training so we suggest health education programs instead of applying traditional instructions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ناهید محمدی | nahid mohammadi
میثم هوشیان | meysam hooshian
افسر امیدی | afsar omidi
علیرضا سلطانیان | aliraza soltanian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-79-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|