Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۴۶-۵۴

عنوان فارسی رابطه شفقت خود با سواد سلامت دانش‌آموزان دوره اول متوسطه‌ شهر گناباد
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افرادی‌ که از تاثیرات مثبت مهربانی آگاهند، از آن بعنوان وسیله‌ای برای حفظ و کنترل سلامتی خود استفاده می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه‌ی شفقت خود بر سواد سلامت دانش‌آموزان متوسطه‌ اول شهر گناباد بوده است که در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه اول شهرگناباد که مجموع آنها 2725 نفر بوده و بر اساس شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با توجه به جدول مورگان نمونه‌ای 351 نفری درنظرگرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه شفقت خود و پرسش نامه سواد سلامت استفاده شد. برای تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چندگانه، آزمون تی مستقل و آزمون آنووا با استفاده از نرم افزار SPSS v.20 استفاده شد. یافته‌ها:میانگین و انحراف استاندارد نمره کل سواد سلامت 17.41±77.11 و نمره کل شفقت خود 12.9±71.6 بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سواد سلامت و شفقت خود دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0.311=r). بین میزان سواد سلامت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد (0.011=P). بین میزان شفقت خود دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود ندارد (0.109=P)، بین میزان سواد سلامت دانش آموزان با توجه به پایه تحصیلی تفاوت وجود ندارد (0.051=P). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین شفقت خود و سواد سلامت وجود دارد. بنابراین می توان با برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه های آموزشی، پخش برنامه‌های صوتی و تصویری، توزیع تراکت‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا سواد سلامت دانش آموزان افزایش یافته و از تحمیل هزینه‌های سنگین بعدی ممانعت شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفقت خود، مهربانی، سواد سلامت، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The Relationship between Self-Compassion and Health Literacy of First Grade High School Students in Gonabad City
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Individuals who are aware of the positive effects of goodness use it as a means of maintaining and controlling their health. The purpose of this study was to investigate the relationship between self-compassion on health literacy among first grade students in Gonabad city in the academic year of 1995-96. Materials and Methods: This study was a descriptive-correlational study.The statistical population consisted of all primary and secondary school students of Shahrghanabad, whose total number was 2725 and based on stratified random sampling and according to the Morgan table, a sample of 351 people was considered. A self-report questionnaire of compassion and health literacy questionnaire was used to collect information. Pearson correlation coefficient, multiple regression, independent t-test and ANOVA test were used for data analysis using SPSS v20 software. Results: The mean and standard deviation of the total health literacy score was 77.11 ± 17.41 and the total score of compassion was 71.6 ± 12.9. The results of this study showed that there is a positive and significant relationship between students' health and compassion literacy (r= 0.311, P < 0.01). There is a significant difference between the level of health literacy among male and female students (P = 0.011). There is no difference between self-esteem and self-esteem (P = 0.109). There is no difference between the level of health literacy of students according to the educational level (P = 0.051). Conclusion: This study showed that there is a significant relationship between self-compassion and health. Therefore, we can distribute educational tracks in this field by organizing training courses, workshops, broadcasting audio and video programs, and improving the health literacy of students and preventing the imposition of heavy costs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-compassion, Kindness, Health Literacy, Students

نویسندگان مقاله علی اکبر عجم | ali akbar ajam
department of educational sciences, payame noor university, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمود مرادی | mahmood moradi
department of educational sciences, payame noor university, iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-384-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات