علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۲-۴۸

عنوان فارسی ارزیابی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه فرا والدگری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف این پژوهش معرفی ساختار پرسشنامه­ فرا والدگری و همچنین فراهم آوردن قابلیت اطمینان اولیه ابزار جدید طراحی شده برای اندازه­ گیری سازه و ارائه نتایج حاصل از تحقیقات تجربی اولیه بود.  مواد و روش­ ها: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع  پیمایشی بود و نوع پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش ­های توسعه­ ای محسوب می ­شود. جامعه آماری پژوهش تمام مادران منطقه 15 تهران است که تعداد 200 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند درسال 1395-1394 انتخاب شدند. پرسشنامه ﻧﻬﺎﻳﻲ  در 170 نفر از مادران  بین سنین 20 تا 55 سال مورد استفاده قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و گاتمن و برای روایی از ضریب همبستگی ساده­ پیرسون بین دو فرم کوتاه و بلند پرسشنامه­ فراوالدگری استفاده شد. همچنین برای نرم­سازی نمرات به نمر­ه Z و سپس به نمره­ T تبدیل شدند. در نهایت داده­ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS نسخه 23 ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓت. یافته­ ها: نتایج تحلیل عوامل وجود 4 عامل در گویه­ ها را تأیید نمود که 63/38% از واریانس کل مقیاس را تبیین نمود. آزمون  KMOبرابر با 0/88 و در سطح مطلوب بود و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنی­ دار بود. تحلیل عامل تأییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی را تأیید کرد و مدل بدست آمده با داده­ های پژوهش برازش داشت. ﻧﺘﻴﺠﻪ­ﮔﻴﺮی:  به نظر می­ رسد از جنبه های مهم این پرسشنامه توسعه مهارت­ه ای فرزند پروری سازنده و مناسب است که برای پرورش رشد کودک بسیار مهم است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، ویژگی های روانسنجی، پرسشنامه، فرا والدگری

عنوان انگلیسی Evaluation of Psychometric Properties of the Meta- Parenting Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The aim of this study was to introduce the basic structure of the meta-parenting questionnaire as well as providing new tools designed to measure the reliability of the structure, and the results of empirical research early. Materials and Methods: This study is a descriptive survey and is a part of research development. The statistical population is all the mothers in Tehran Region 15, in which 200 were selected by the purposive sampling method in 2015-2016. The final questionnaire on 170 women between the ages of 20 and 55 years was conducted. To obtain reliability, Cronbach's alpha, Tansif, and Gotmann was used and for the validity of the Pearson correlation coefficients between short- and long-form meta-parenting questionnaires was used and also for softening scores to Z scores and the scores of T converted.  Finally, data were analyzed using SPSS 23 software. Results: KMO test become equal to 0.88 and at optimal levels and Bartlett test of sphericity was statistically significant. There are four factors in factor analysis confirmed 63.38% of the total variance explained scale. Confirmatory factor analysis confirmed the results of exploratory factor analysis and model fitting was obtained with research data.  Conclusions: The questionnaire appears to be an important aspect of the development of constructive and good parenting skills to foster the development of children is very important.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سکینه جولایی ها | sakineh julaieha
phd student, department of psychology, faculty of humanities, university of payame noor, tehran, iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

حسین زارع | hossein zare
phd, department of psychology, faculty of humanities, university of payame noor, tehran, iran.
دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

سارا موسوی | sara mousavi
msc, department of psychology, faculty of humanities, persian gulf university, bushehr, iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-283-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-572967.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات