|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۳۷-۲۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه عملکردهای اجرایی در دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و دانش آموزان بهنجار شهر شیراز |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: احتمال ارتباط بین اختلالات اضطرابی مانند اضطراب اجتماعی و عملکرد عصب شناختی، توجه خیلی کمی را دریافت کرده است. این مطالعه به منظور تعیین اثر اضطراب اجتماعی بر یکی ازعملکردهای اجرایی یعنی کارکرد تغییر کردن، در دو گروه مضطرب اجتماعی و گروه بهنجار، طرح شده است. عملکرد در این کارکرد از دو بعد اثربخشی عملکرد و کارآمدی پردازش مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار: طرح مطالعه یک طرح ترکیبی علی مقایسه ای و نیمه آزمایشی بود. بدین منظور در سالتحصیلی 92-1391، 24 نفر بیمار مبتلا به اضطراب اجتماعی و 24 فرد بهنجار به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه اضطراب اجتماعی، مقیاس تلاش ذهنی صرف شده و آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین بر روی آنان اجرا گردید. نتایج با استفاده از طرح اندازهگیری مکرر مختلط، آزمون مقایسههای جفتی با بن فرنی اصلاح شده، و آزمون تی مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بین دو گروه در شرایط عادی و القای اضطراب در کارآمدی پردازش تفاوت معنادار وجود داشت (001/0P<). برای اثربخشی عملکرد در شرایط عادی در دو بعد از آزمون ویسکانسین یعنی تعداد کل طبقه های ایجاد شده و تعداد کل خطا ها تفاوت معنا دار وجود داشت ولی در شرایط القای اضطراب در تمامی ابعاد اثربخشی عملکرد در ویسکانسین بین دو گروه تفاوت معنادار وجود داشت (001/0P<). نتیجه نهایی: با توجه به نتایج می توان گفت که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در عملکردهای اجرایی شان نقص هایی را نشان می دهند. این نقص ها می تواند منطبق با مدل های شناختی تبیین کننده این اختلال باشد، مخصوصاً این تبیین که این افراد نمی توانند توجهشان را به سمت محرک های بیرونی در موقعیت اجتماعی، تغییر دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات اضطرابی ، دانش آموزان ، عملکرد |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison of Executive Performances in the Girl Students with Social Anxiety Disorder and Normal Students in Shiraz City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: The possible link between anxiety disorders, such as social anxiety, and neuropsychological functioning has received much less attention. The present study was set out to investigate the effect of social anxiety on one of the executive performances, that is, shifting function. Also, performance in this function is investigated with regard to processing efficacy and performance effectiveness. Materials & Methods: For this purpose, in 2012-2013, 24 patients with social anxiety disorder and 24 non patients in multi-stage sampling method were recruited and tested by clinical in-terview, connor social anxiety scale, self-reported mental effort scale, Wisconsin card sorting test, The results were analyzed with mixed repeated measures, modified bone ferreni post hoc test, and independent T- test. Results: Under basic and induced anxiety conditions the results showed that there were signifi-cant differences between groups in processing efficacy (P< 0.001). But for the performance effectiveness in the basic condition there were significant differences just in two subscales: number of categories completed and the total number of errors. In the induced anxiety condi-tion there were significant differences between groups in all subscales performance effective-ness (P< 0.001). Conclusion: Working memory in the social phobia patients was impaired, as compared to that of the healthy controls. Working memory deficiency observed in social phobia might be re-lated to assumptions about social phobia cognitive model. This model suggests that individu-als with social phobia cannot shift their attention to external stimuli in social situations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anxiety Disorders , Practice , Students |
|
نویسندگان مقاله |
سرین السادات حسینی رمقانی | nasrinosadat hosseini ramaghani
حبیب هادیان فرد | habib hadian fard
سید محمدرضا تقوی | seyyed mahmood taghavi
عبدالعزیز افلاک سیر | abdolaziz aflaksiar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|