|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۶۶-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه رعایت اصول نسخهنویسی در نسخ کادر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان و کادر غیرآموزشی در سال ۱۳۹۱ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: رعایت اصول نسخه نویسی احتمال تجویز درست و به تبع آن بهبودی بیمار را بدنبال دارد و از میزان هزینه های غیرضروری می کاهد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت اصول نسخه نویسی در نسخ مربوط به کادرآموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شامل متخصصین ،دستیاران و اینترن ها و مقایسه آن با نسخ کادرغیرآموزشی، متخصصین و پزشکان عمومی در خارج از دانشگاه انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به روش دو مرحله ای تصادفی شده بر روی نسخ ارائه شده به داروخانه های شهر همدان و داروخانه های بیمارستان ها صورت گرفت. در مجموع 800 نسخه از 15 داروخانه جمع آوری شد و اطلاعات آنها توسط آزمونهای t ، انالیز واریانس و پست هاک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: در نسخ بررسی شده میانگین امتیاز رعایت اصول نسخه نویسی در گروه غیر آموزشی بهتر از کادر آموزشی (10.1 در برابر 9.6) بود (P< 0.05). در هر دو گروه، فوق تخصص ها بهتر از سایر گروه ها عمل کرده بودند (10.6 و 11.5) و گروه اینترن ها پایین ترین آمار را در کادر آموزشی داشتند (8.95). میانگین اقلام دارویی در کادر آموزشی 2.99 و در غیر آموزشی 3.24 عدد بدست آمد. نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده اصول نسخه نویسی در شهر همدان همانند بسیاری از شهرهای کشور در مقایسه با دیگر کشورها بخوبی رعایت نمی شود. در نسخ کادر آموزشی میانگین اقلام دارویی کمتر ولی عدم رعایت اصول نسخه نویسی بیشتر بود. توصیه می گردد مطالعاتی در زمینه بررسی علل این امر وبدنبال آن راه حل مناسب ارائه گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اصول نسخه نویسی ، خطاهای تجویز دارو ، داروخانه ها |
|
عنوان انگلیسی |
The Comparison between Observance of Prescribing Principles in Hamadan University of Medical Sciences Teaching Staff and Non-Teaching Staff in 2012 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: The observance of prescribing principles has the likelihood of correct medication and consequently patient's recovery and also reduces the amount of unnecessary costs. In this context, we tried to examine the rate of observance of prescription principles in Hamadan University of Medical Sciences teaching staff including attendees, assistants and interns and compared it with non-teaching staff including general physicians and doctors’ prescription. Materials & Methods: The present study is a descriptive-analytical research with two-stage random sampling on the prescriptions presented to hospitals pharmacies and city pharmacies of Hamadan. A total of 800 prescriptions were collected from 15 pharmacies and the data were analyzed by t test, ANOVA and post hoc statistical tests. Results: According to the analyses of the examined prescriptions, average score of the observance of prescribing principles in non-teaching staff was more significant (10.1 vs. 9.6) than teaching staff (P < 0.05). In both groups, the doctors out-performed the rest of the group by far (10.6 and 11.5) and the interns had the lowest scores among the teaching staff (8.95). The average pharmaceutics the teaching and the non-teaching staff prescribed were 2.99and 3.24, respectively. Conclusion: According to the results, in Hamadan like most of the cities in our country, the principles of prescribing are not well observed, compared to the other countries. In the pre-scriptions related to the teaching staff, the average number drugs prescribed was lower, but the observance of prescribing principles was higher. Therefore, it is recommended that more investigations should be done in order to find the reason(s) related to this non conformity and optimal solution should be presented |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Medication Errors , Pharmacies , Principles of Prescribing |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه زراعتی | fatemeh zeraati
ملیحه عراقچیان | maliheh araghchian
فرزانه اثنی عشری | farzaneh esna ashari
اکرم صانعی | akram sanei
عفت ترکاشوند | efat torkashevand
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-82&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|