|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۳۳-۱۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر ریتالین، نروفیدبک، آموزش مدیریت والدین و تعامل سه روش بر علائم کلی در اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه و کیفیت رابطه مادر ـ فرزندی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: مطالعه حاضر به منظور مقایسه اثر بخشی شیوه های درمانی ریتالین، نروفیدبک، آموزش مدیریت والدین و تعامل سه روش بر علائم کلی در اختلال کمبود توجه بیش فعالی و کیفیت رابطه مادر- فرزندی انجام شده است. روش کار: این مطالعه حسب هدف و مداخلات، از نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون چهارگروهی بدون گروه کنترل است و جامعه آماری آن، شامل کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه ساکن تهران می باشند. از بین مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی روانپزشکی کودک، چهل کودک مبتلا به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس اهداف پژوهش در چهار گروه درمان ترکیبی، درمان ریتالین، درمان نروفیدبک و کودکانی که والدین آنها تحت آموزش مدیریت والدینی بودند قرار گرفتند. قبل و بعد از ارائه درمان توسط مقیاس درجه بندی کانرز و شاخص تنیدگی والدینی ارزیابی شدند و اطلاعات به دست آمده با روش ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: داده ها نشان می دهد که بین گروه های درمانی ترکیبی، ریتالین، آموزش مدیریت والدین، و نروفیدبک در درمان مشکلات سلوک و مشکلات توجه و تمرکز تفاوت معنادار مشاهده میگردد به نحوی که درمان ترکیبی تأثیر درمانی بیشتری داشته است. بین گروه های درمانی ترکیبی، ریتالین، آموزش مدیریت والدین و نروفیدبک در درمان مشکلات تکانش گری، تقویت گری مادران و دلبستگی والدگری تفاوت معنادار مشاهده نگردید. نتیجه نهایی: با توجه به یافتههای حاصل از مطالعه حاضر در می یابیم که ترکیب درمان ها و سپس ریتالین در اکثر شاخص ها اثربخشی بیشتری دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش ، اختلال بیش فعالی ـ کمبود توجه ، ریتالین ، نروفیدبک |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study on the Effectiveness of Stimulant Therapy (Ritalin) Neurofeedback, and Parental Management Training and Interaction of the Three Approaches on Improving ADHD and Quality of Mother -Child Communication |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: This research was designed to investigate and compare the effectiveness of stimulant therapy (Ritalin), neurofeedback, parental management training and interaction of the treatments on the improvement of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), and quality of mother-child communication. Materials & Methods: This is a pseudo-experimental research with pretest-posttest design including ADHD children living in Tehran 40 subjects were randomly selected from clients of child psychiatric/psychological clinic, and then placed in 4 intervention groups based on objectives of the research. The subjects were measured by Conner's Parenting Scale-48 and Parental Stress Index before and after the interventions. Recruited data were analyzed by ANCOVA. Results: The findings of the research reveals that there is a significant difference among the treatments on improving conduct and attention/concentrationproblems in other words, interaction of the treatments caused more therapeutic effect than other treatments. Also, there was no significant difference among the treatments on improving psychosomatic problems, impulsivity, anxiety, parent reinforcement, parental attachment, and parental competency.Conclusion: Finally, interaction of treatments and then ritalin had the most therapeutic effect compared to other treatments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کتایون خوشابی | katayoon khoushabi
محمدمهدی شمسایی | mohammad mahdi shamsaee
محسن جدیدی | mohsen jadidi
حمیدرضا نیکخواه | hamidreza nikkhah
شهلا بسته حسینی | shahla basteh hoseini
غفار ملک خسروی | ghafar malek khosravi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-116&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|