پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۶۲-۶۸

عنوان فارسی شیوع و عوامل مرتبط با اختلالات رفتاری در دانش آموزان دبستانی شهر همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: مطالعات نشان می دهد که شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان ابتدائی بالا می باشد که می تواند زمینه ساز عوارض و مشکلات بسیاری برای آنان و خانواده هایشان شود. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین میزان شیوع اختلالات رفتاری و عوامل مرتبط با آن در بین دانش آموزان ابتدائی می باشد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که بر روی 352 نفر از دانش آموزان مقطع ابتدائی همدان انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای بود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد راتر (فرم معلم) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 20 و بهره گیری از آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: 16.1 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به اختلالات رفتاری بودند. شیوع اختلالات رفتاری در پسران بیشتر بود. جنسیت پسر، تحصیلات و شغل پدر، سابقه داشتن بیمار روانی در خانواده و مرگ والدین رابطه آماری معنی داری با شیوع بیشتر اختلالات رفتاری در دانش آموزان داشت. نتیجه نهایی: با توجه به نتایج، طراحی و اجرای برنامه های آموزشی به منظور پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری در دانش آموزان ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات رفتاری ، بهداشت روانی ، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Prevalence of Behavioral Disorders and Its Associated Factors in Hamadan Primary School Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Studies have shown the high prevalence rate of behavioral disorders in primary school students, which may underlie many complications and problems for the students and their families. The aim of this study was to determine the prevalence of behavioral disorders among primary school students. Materials & Methods: This is a cross sectional-descriptive study which have been done on 352 primary school students in Hamadan. Samples have been selected based on a multistage random sampling and Rutter behavioral disorder questionnaire (teacher form) was used for data collection. The data were analyzed by SPSS version 20 using chi-square. Results: Our result showed that 16.1% of the participants suffered from behavioral disorders. The prevalence was more among the boys. Father's education and occupation, history of mental illness, parental divorce, and death of parents had significant relationships with the prevalence of behavioral disorders in these students. Conclusion: According to the results, designing and implementing educational programs for the prevention and treatment of student's behavioral disorders appear to be essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral Disorders , Mental Health , Students

نویسندگان مقاله فرزاد جلیلیان | fazad jalilian


فاطمه رخشانی | fatemeh rakhshani


محمد احمدپناه | mohammad ahmadpanah


فاضل زینت مطلق | fazel zinat motlagh


بابک معینی | babak moieni


عباس مقیم بیگی | abbas moghimbeigi


شهره امدادی | shohreh emdadi



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-142&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات