|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت روانی دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: تفکر انتقادی به توانایی فرد برای تحلیل و ارزشیابی اطلاعات اطلاق می شود. چنین مهارتی بیش از پیش به ضرورتی غیر قابل انکار در زندگی اجتماعی تبدیل شده است. از این رو اکنون پرورش مهارتهای تفکرانتقادی یکی از اساسیترین اهداف نظامهای تعلیم و تربیت جهان را در سطوح مختلف از ابتدایی تا عالی تشکیل می دهد. سلامت روانی افراد تاحد زیادی متاثر از کیفیت و نوع مهارت های فکری آنان است. براین اساس، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت تفکر انتقادی و سلامت روانی و رابطه این متغیرها در دانش آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهر همدان در سال تحصیلی89- 1388 انجام شده است. روشکار: این مطالعه توصیفی - مقطعی و از نوع همبستگی است که درآن نمونهای با حجم 331 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده است. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و پرسشنامۀ سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر (GHQ) فرم 28 سوالی استفاده شده است. دادههای پژوهش با کمک شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج: یافتههای مطالعه حاکی از آن است که میانگین تفکر انتقادی دانشآموزان 6.51 از 34، میانگین سلامت روانی دانش آموزان 31.52، 61 نفر (18.4%) فاقد اختلالات روانی و 270 نفر (81.6%) مشکوک به علائم اختلال روانی میباشند. بین مهارتهای تفکرانتقادی و اختلال در سلامت روانی دانش آموزان رابطۀ منفی و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد بین مهارتهای تحلیل انتقادی و استدلال قیاسی با علائم اختلالاتروانی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد، به عبارتی با افزایش این مهارت در دانش آموزان، مشکوک بودن به اختلالات روانی آنها کاهش پیدا میکند. براین اساس، میتوان وضعیت سلامت روانی هر فرد را با توجه به میزان مهارتهای تحلیل انتقادی و استدلال قیاسی وی پیش بینی کرد. نتیجه نهایی: نتایج مطالعه نشان داده است که دانشآموزان مورد بررسی از حیث مهارتهای تفکر انتقادی در سطح نازلی قرار دارند و سلامت روانی اکثریت آنان نیز در معرض خطر قرار دارد و با کاهش سطح مهارتهای تفکرانتقادی، علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی آنان افزایش یافته است. لذا توصیه میشود مسؤولان آموزشی و بهداشتی و خانواده ها به این مسأله توجه و اهتمام جدی داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر ، بهداشت روانی ، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Female Pre University Students' Critical Thinking Skills and Their Mental Health |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Critical thinking is simply defined as ability for analysis and evaluation of information. Today, this skill is considered as an undeniable necessity for social life. So fostering critical thinking ability is one of the basic goals of different levels of education from primary school to higher education. Each conscious behavior is related to the theoretical and intellectual foundation and origin. Therefore, the quality and types of thought play an important role in human mental health. This research studies the relationship between female pre-university students' critical thinking skills and their mental health in the academic year 2009-2010 in Hamadan city. Materials & Methods: This study is a cross sectional research and our method is based on correlation. Using random multiple stages clustering method, we selected 331 students as statistical sample. The data gathering instruments are two standard questionnaires: California form b critical thinking questionnaire and 28-question Goldberg and Hilier general health questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistic indexes such as frequency, percent, mean and standard deviation and inferential tests such as Pearson correlation coefficient and multiple regressions. Results: Research findings show that the average point of students' critical thinking skills is (6.51 out of 34) and their average point of mental health is (31.52 ).About 61 persons (18.4) percent have not any psychological disorder, about 270 person (81.6 percent) seemed to have psychological disorder symptoms. There are negative and significant differences between critical thinking skills and disorder in mental health. Multiple regression analysis show that: there is negative and significant differences between critical analysis and deductive rational skills with psychological disorder symptoms, that is when students' critical thinking skills increases, the psychological disorder symptoms decrease. Therefore the mental health status can be predicted according to students' critical analysis and deductive rational skills. Conclusion: Research findings show that students' critical skills are weak and the majority of students are at risk of mental health: and when the level of critical thinking decreases, depression, anxiety, physical and social disorder symptoms increase. Therefore are educational and health managers recommended paying serious attention to these issues. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mental Health , Students , Thinking |
|
نویسندگان مقاله |
یحیی معروفی | yahya maroofi
محمدرضا یوسف زاده | mohammadreza yousefzadeh
فاطمه بخشکار | fatemeh bakhshkar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-178&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|