|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۶۲-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
مهارت های ارتباطی شاغلین حرفه های پزشکی شهرستان بهار در سال ۱۳۸۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: توانایی برقراری ارتباط صحیح از مهمترین ویژگی های افراد شاغل در سیستم بهداشت و درمان به حساب می آید. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مهارت های ارتباطی و عوامل مرتبط با آن در بین شاغلین حرفه های پزشکی در شهرستان بهار انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی - تحلیلی در سال 1389 بر روی 309 نفر از شاغلین شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهار انجام گرفت. آزمودنی ها به روش تمام شماری در مراکز بهدشتی درمانی و بیمارستانها انتخاب شده و پرسشنامه ای که شامل دو بخش کلی اطلاعات دموگرافیک و مهارت های ارتباطی (کلامی، شنود و بازخورد) بود از طریق مصاحبه با شاغلین تکمیل گردید. پایایی و روایی پرسشنامه مورد سنجش و تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، تی دانشجویی و آنالیز واریانس آنالیز گردیدند. نتایج: آزمودنیها به ترتیب 62.2، 57.1 و 60.2 درصد نمرات قابل اکتساب برای مهارتهای کلامی، شنود و بازخورد را بدست آوردند. در مجموع مهارت های ارتباطی 27.8 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه در سطح مطلوبی ارزیابی شد. اختلاف معنی داری از نظر میانگین نمره مهارت های ارتباطی در رابطه با متغیرهایی همچون: سن، جنس، مدرک تحصیلی، محل کار، وضعیت استخدامی و سابقه کار مشاهده شد (P< 0.05). همچنین در نتایج حاصل از مدل نهایی آنالیز رگرسیون خطی؛ سن، جنس و مدرک تحصیلی از مهمترین فاکتورهای مرتبط با مهارت های ارتباطی بودند ( P< 0.05). نتیجه نهایی: برآورد کلی یافته های مطالعه حاضر نشان داد که وضعیت مهارت های ارتباطی در بین شاغلین در سطح مناسبی قرار ندارد. به نظر می رسد آموزش مهارت های ارتباطی به صورت برنامه های بازآموزی در طول دوره اشتغال ضروری باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارتباط ، کارکنان پزشکی ، مهارت های زندگی |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of Communication Skills Level among Healthcare Practitioners |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Communication skills are the most important characteristics for healthcare providers. The aim of this study was to assess communication skills level and its related factors among healthcare practitioners in Bahar-Hamadan. Materials & Methods: This descriptive-analytical study was carried out on 309 employees in Bahar health care system. Data-gathering tools consisted of a 3-part questionnaire: communication skills level measuring feedback, listening, and verbal communication. Subjects’ demographic variables such as age, gender, education level and job were also recorded. The obtained data was analyzed by means of the statistical software SPSS-13 using coefficient correlation, liner regression, t-test, and One-way Anova. Results: The subjects reported 62.2, 57.1, and 60.2% of receivable scores of verbal, listening, and feedback communication, respectively. Overall communication skills of 27.8% of the participants were evaluated at the desired level. Significant differences were observed in average score of communication skills related to age, gender, education degree, employment status, workhouse, and experience (P< 0.05). In liner regression, factors influencing communication skills were age, gender, and education degree (P< 0.05). Conclusion: The results reveal that the communication skills of more than half of the medical practitioners are weak and moderate. It is recommended to design some program to improve medical practitioners' communication skills. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Communication , Life Skills , Medical Staff |
|
نویسندگان مقاله |
مجید براتی | majid barati
علی افسر | ali afsar
محمد احمدپناه | mohammad ahmadpanah
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-179&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|