پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۶۰-۶۶

عنوان فارسی افسردگی در بین دانشجویان ؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: افسردگی از شایع ترین اختلالات روانی در میان دانشجویان می باشد که در این بین مدارک و شواهد موجود دال بر وجود سطح بالایی از افسردگی در بین دانشجویان رشته های پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین خودکارآمدی عمومی، میزان حمایت اجتماعی درک شده و افسردگی در بین دانشجویان می باشد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 235 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفته است. نمونه گیری به صورت طبقه بندی با انتساب متناسب انجام گرفته و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد (تست افسردگی بک، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه حمایت اجتماعی درک شده) استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS-13 و توسط آزمون های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در کل 37 درصد از دانشجویان درجات مختلفی از افسردگی را نشان دادند. بین خودکارآمدی و افسردگی (P=0.000 r= -0.581 )، حمایت اجتماعی و افسردگی (P=0.000 r= -0.617) رابطه آماری معنی دار معکوسی مشاهده شد. بین محل سکونت و افسردگی رابطه معنی داری دیده شد( t=6.69 df=233 p=0.000) به طوریکه افسردگی در دانشجویان ساکن خوابگاه بیشتر بوده است. نتیجه نهایی: به نظر می رسد که توجه به نقش حمایت اجتماعی در کاهش افسردگی بتواند نتایج سودمندی را به دنبال داشته باشد. همچنین با آموزش خودکارآمدی به دانشجویان می توان وضعیت سلامت روان آنان را بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Depression among Collage Students The Role of General Self-Efficacy and Perceived Social Support
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Depression is the most common psychiatric disorder reported among college students. Evidence suggests that depression rate is especially high among medical students. The goal of this study was to examine the relationship of general self-efficacy and social support with depression levels of university students. Materials & Methods: This was a descriptive analytic study carried out among 235 students in Hamadan University of medical sciences. Samples were classified with the appropriate assignment done and gathering information from standard questionnaires (Beck Depression Inventory test & General Self Efficacy Scale & Perceived Social Support Scale). The data were analyzed by SPSS-13. Results: 37 percent of students showed different degrees of depression. A significant negative correlation was found among depression, self efficacy (P.value= 0.000, r= -0.581), and social support (P.value= 0.000, r= -0.617). Also the results showed that there was significant relationship between depression and student's dwelling (P< 0.05). Conclusion: These findings also indicated the potential roles of social support in mediating depression. According to the results self efficacy strategies could improve the students' mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزاد جلیلیان | farzad jalilian


شهره امدادی | shohreh emdadi


مهرداد کریمی | mehrdad karimi


مجید براتی | majid barati


حسن غریب نواز | hasan gharibnavaz



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-191&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات