پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت جراتمندی در کاهش هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: شیوع سوء مصرف مواد در بین دانشجویان به طور چشمگیری رو به افزایش می باشد که این مسئله لزوم توجه فوری به مداخلات مبتنی بر آموزش مهارت های رد مواد از جمله مهارت جراتمندی را نشان می دهد. این مطالعه با هدف کلی کاهش انگیزه جوانان در گرایش به سوء مصرف مواد مخدر با تغییر در هنجارهای انتزاعی آنان و ایجاد رفتار سالم و کارآمد در جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد انجام شد. روش کار: در این مطالعه مداخله ای از نوع پیش آزمون - پس آزمون، از میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان که علاقمند به شرکت در مطالعه بودند، 140 نفر بعنوان گروه نمونه بصورت تصادفی انتخاب شدند که در ادامه با تخصیص تصادفی به دو گروه شاهد (70 نفر) و مداخله (70 نفر) وارد مطالعه شدند. در ابتدا میزان هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده مصرف شامل هنجارهای اخلاقی، توصیفی و دستوری در رابطه با مواد مخدر توسط پرسشنامه سنجیده شد. سپس در گروه مداخله پس از بررسی اطلاعات بدست آمده و نیاز سنجی آموزشی اقدام به برگزاری جلسات آموزشی در زمینه مهارت قاطعیت برای دانشجویان گردید و نهایتا بعد از دو ماه از آخرین جلسه آموزشی برگزار شده برای دانشجویان جهت سنجش تاثیر آموزش های داده شده در میزان هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده مصرف آنها اقدام به جمع آوری اطلاعات بعد از مداخله شد .داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری و توسط آزمون t زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بررسی نتایج قبل و بعد از مداخله آموزشی نشان داد که اختلاف معنی داری برای میانگین نمرات مولفه های هنجارهای انتزاعی ترغیب کننده مصرف مواد مخدر از قبیل هنجارهای اخلاقی (t= -3.36, P< 0.001) ، هنجارهای توصیفی (t= -3.07, P< 0.003) و هنجارهای دستوری (t=-3.79, P< 0.000) در بین گروه های مداخله و شاهد وجود دارد. نتیجه نهایی: یافته های به دست آمده نشان می دهد که ارائه راهکارهای پیشگیرانه مبتنی بر آموزش مهارت های زندگی دارای اثربخشی قابل توجهی برای ایجاد ایمن سازی روانی برای امتناع از سوء مصرف مواد می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جراتمندی ، جوانان ، سوء مصرف مواد ، هنجارهای انتزاعی

عنوان انگلیسی Assertiveness Skills Training Efficiency on College Students’ Persuasive Subjective Norms against Substance Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: The prevalence of substance abuse among college students is increasing drastically and requires immediate skill-based substance abuse intervention such as assertive skills. The purpose of this study was to develope the healthy behavior to change the subjective norms of students in order to decrease their tendency towards substance abuse. Materials & Methods: A pre and post nonequivalent control group design study carried out on college students. A total number of 140 students were selected through randomized cluster sampling and randomly assigned to the intervention (n=70) and the control (n=70) groups. The data-gathering tool consisted of a self-report questionnaire assessing the variables of moral , descriptive , and injunctive norms. After the diagnostic evaluation, assertive skills promoting program was applied to persuade the participants against substances abuse. Respondents in the control and experimental groups completed questionnaires at baseline and 2 months after the intervention. Results: The result showed that educational manipulation had significant effect on intervention group’s average response for moral norms (t= -3.36, P< 0.001), descriptive norms (t= -3.07, P< 0.003), and injunctive norms for persuading substance abuse (t=-3.79, P< 0.000). Conclusion: These findings suggest that assertive skills training would be an efficient tool in drug abuse prevention programs among adolescents that should also be included in the comprehensive school health programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید براتی | majid barati


حمید اله وردی پور | hamid allahverdipour


بابک معینی | babak moeini


عبداالله فرهادی نسب | abdallah farhadi nasab


حسین محجوب | hosein mahjub


فرزاد جلیلیان | farzad jalilian



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-200&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات