پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۳۹-۴۵

عنوان فارسی بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر همدان در سال تحصیلی۱۳۸۸-۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: امروزه ارزیابی سلامت روانی دانش آموزان یکی از محورهای مهم بهداشت روانی جامعه است. دلایل بسیاری وجود دارد که سازماندهی خدمات روانی در مدارس، راهبرد اساسی برای ارتقای سلامت روان دانش آموزان و در نهایت کل جامعه است. از آنجایی که نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی است و دانش آموزان با فشارزاهای دوره نوجوانی مواجه هستند احتمال می رود که مستعد مشکلات عاطفی باشند لذا مطالعه ای به منظور تعیین سلامت روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی مدارس شهر همدان در سال تحصیلی 1388-1387 صورت گرفت. روش کار: دراین مطالعه توصیفی- مقطعی 600 نفر از دانش آموزان دختر سال های اول ، دوم و سوم دبیرستانهای شهر همدان به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه ی GHQ-28 بود. نقطه ی برش در مقیاس کلی، برای تشخیص افراد بیمار 23 و بالاتر و برای تشخیص افراد بیماردر هر یک از مقیاس های فرعی 7 منظور شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و توسط آزمونهای آماری ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد 60.2 درصداز واحدهای مورد پژوهش از مقیاس کلی نمره 23 و بالاتر، 36.7 درصد از مقیاس فرعی خود بیمارانگاری، 46.5 درصد در مقیاس فرعی اضطراب، 49.5 درصد از مقیاس اختلال در عملکرد اجتماعی و 45.8 درصد از مقیاس افسردگی، نمره 7 و بالاتر را کسب نموده اند. نتایج دلالت داشت که رشته تحصیلی، پایه تحصیلی و سن واحدهای مورد پژوهش با میانگین نمره سلامت روانی ارتباط معنی داری داشته است (P< 0.05) . نتیجه نهایی: با توجه به نتایج بدست آمده، سلامت روانی اکثریت واحدهای مورد پژوهش در خطر است که به ترتیب مستعد اختلال در عملکرد اجتماعی، اضطراب، افسردگی و خود بیمارانگاری می باشند، پس توجه ویژه مسئولین به این گروه ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب ، افسردگی ، بهداشت روانی ، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The Study of Mental Health Status in High School Female Students in Hamadan City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Nowadays, students’ mental health is very important in the overall mental health of the society. Because adolescence is the most critical period of life ,providing mental health services through heath service school are fundamental for promotion of students mental health. Whereas adolescence is a most crisis of life periods. Adolescence encounter with many stressors, therefore they are probably susceptible for mental disorder. The aim of this study was determined the mental health status in high school students in Hamadan city. Materials & Methods: This investigation is a descriptive study . The sample size of this study was 600 students that selected by cluster method between primary, second and third degrees of high school students. Data collected by GHQ-28 questionnaire and analyzed by SPSS10. In total scale to allow for diagnosis score 23 and higher and subscale score 7 and higher. Results: Results of this study show that 60.2% of total scale had score 23 and higher and in subscales social dysfunction 36.7% of somatic symptoms ,46.5% of anxiety,49.5% of social and 45.8 of depression had score 7 and higher. In present study we show that mental health correlated with course, level and age(P< 0.05). Conclusion: With regard to this result, major students are susceptible to mental disorder that are social function disorder, anxiety, depression and hypochondriasis, respectively. So it is highly recommended that authorities pay special attention to this group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety , Depression , Mental health , Students

نویسندگان مقاله عفت صادقیان | efat sadeghian


مهناز مقدری کوشا | mahnaz moghadari kosha


سمیرا گرجی | samira gorji



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-241&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات