پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۲

عنوان فارسی بررسی میزان آگاهی دانشجویان دختر دانشگاه‌های شهر تهران از مهارت های زندگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: نظر به اهمیت و نقش مهارت­های زندگی در تامین بهداشت روانی دانشجویان، مطالعه حاضر به تعیین میزان آگاهی دانشجویان دختر دانشگاه­های شهر تهران از مهارت­های زندگی می­پردازد. روش­کار: در این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی جامعه مورد مطالعه تمامی دانشجویان دختر شهر تهران می­باشد، که از بین آنها 585 نفر با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند . به وسیله پرسشنامه محقق ساخته آگاهی از مهارت­های زندگی آنان سنجیده شد و داده­های به دست آمده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بررسی داده­های حاصل از پرسشنامه نشان می­دهد که 9.3% دانشجویان آگاهی کمی از مهارت­های زندگی دارند، میزان آشنایی 47.5% دانشجویان در حد متوسط و 43.2% آنها آگاهی زیادی از مهارت­های زندگی دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان می­دهد که بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آگاهی از مهارت­های زندگی تفاوت معناداروجود دارد (0.05>P)، اما بین عوامل جمعیت­شناختی مورد بررسی و میزان آگاهی از مهارت­های زندگی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه­ نهایی: نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت توجه هرچه بیشتر به آموزش مهارت­های زندگی در دانشگاه­ها می­باشد. با توجه به آنکه تقریباً 9% دانشجویان دختر آگاهی کمی از مهارت­های زندگی داشته­اند، و از آنجا که نتایج پژوهش­ها نشان می­دهد بین مهارت­های زندگی با بهداشت روان رابطه مستقیم و با رفتارهای پرخطر رابطه معکوس وجود دارد، لازم است تا برنامه ریزی مدون و اجرای جامعی در زمینه آموزش مهارت­های زندگی دانشجویان صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی ، دانشجویان ، مهارت های زندگی

عنوان انگلیسی An Investigation of the Life Skills Knowledge among Female Students of Tehran City Universities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: The present research designed to examine the life skills knowledge of female college students in Tehran city. Materials & Methods: The work was a descriptive study. The statistical population consist all female college students in Tehran, and the sampling was cluster mode. The primary data recruited by a researcher made inventory to the knowledge of the individuals about the life skills. The collected data analyzed with descriptive and inferential statistics. Results: Results suggested that 9.3% of the subject group had a modest awareness of life skills 47.5% had an average awareness and 43.2% were at high level in such skills. Also the results showed that there was a significant difference between educational course of the students and level of life skill knowledge (p< 0.05), but not in demographical and knowledge of life skills. Conclusion: The results points to importance of life skills education in college contexts. With regarding that nearly 9% of the students had little knowledge and as results indicated that there is a negative correlation between low awareness of life skills and mental health and also direct correlation between low awareness of life skills and expressing high risk behaviors, it is recommended to make and prepare effective programs in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life Skills , Knowledge , Students

نویسندگان مقاله کتایون خوشابی | katayoon khushabi


حمیدرضا نیکخواه | hamidreza nikkhah


شهرام مرادی | shahram moradi



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-327&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات