|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان آگاهی دانشجویان دختر دانشگاههای شهر تهران از مهارت های زندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: نظر به اهمیت و نقش مهارتهای زندگی در تامین بهداشت روانی دانشجویان، مطالعه حاضر به تعیین میزان آگاهی دانشجویان دختر دانشگاههای شهر تهران از مهارتهای زندگی میپردازد. روشکار: در این پژوهش توصیفی ـ پیمایشی جامعه مورد مطالعه تمامی دانشجویان دختر شهر تهران میباشد، که از بین آنها 585 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند . به وسیله پرسشنامه محقق ساخته آگاهی از مهارتهای زندگی آنان سنجیده شد و دادههای به دست آمده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بررسی دادههای حاصل از پرسشنامه نشان میدهد که 9.3% دانشجویان آگاهی کمی از مهارتهای زندگی دارند، میزان آشنایی 47.5% دانشجویان در حد متوسط و 43.2% آنها آگاهی زیادی از مهارتهای زندگی دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان آگاهی از مهارتهای زندگی تفاوت معناداروجود دارد (0.05>P)، اما بین عوامل جمعیتشناختی مورد بررسی و میزان آگاهی از مهارتهای زندگی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه نهایی: نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت توجه هرچه بیشتر به آموزش مهارتهای زندگی در دانشگاهها میباشد. با توجه به آنکه تقریباً 9% دانشجویان دختر آگاهی کمی از مهارتهای زندگی داشتهاند، و از آنجا که نتایج پژوهشها نشان میدهد بین مهارتهای زندگی با بهداشت روان رابطه مستقیم و با رفتارهای پرخطر رابطه معکوس وجود دارد، لازم است تا برنامه ریزی مدون و اجرای جامعی در زمینه آموزش مهارتهای زندگی دانشجویان صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی ، دانشجویان ، مهارت های زندگی |
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation of the Life Skills Knowledge among Female Students of Tehran City Universities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: The present research designed to examine the life skills knowledge of female college students in Tehran city. Materials & Methods: The work was a descriptive study. The statistical population consist all female college students in Tehran, and the sampling was cluster mode. The primary data recruited by a researcher made inventory to the knowledge of the individuals about the life skills. The collected data analyzed with descriptive and inferential statistics. Results: Results suggested that 9.3% of the subject group had a modest awareness of life skills 47.5% had an average awareness and 43.2% were at high level in such skills. Also the results showed that there was a significant difference between educational course of the students and level of life skill knowledge (p< 0.05), but not in demographical and knowledge of life skills. Conclusion: The results points to importance of life skills education in college contexts. With regarding that nearly 9% of the students had little knowledge and as results indicated that there is a negative correlation between low awareness of life skills and mental health and also direct correlation between low awareness of life skills and expressing high risk behaviors, it is recommended to make and prepare effective programs in this field. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Life Skills , Knowledge , Students |
|
نویسندگان مقاله |
کتایون خوشابی | katayoon khushabi
حمیدرضا نیکخواه | hamidreza nikkhah
شهرام مرادی | shahram moradi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-327&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|