پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۴۳-۵۰

عنوان فارسی کاربرد تئوری های برانگیزاننده ترس در پیشگیری از سؤمصرف مواد بین دانش آموزان پسر دبیرستان های تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : مصرف مواد مخدر یکی از جدی‌ترین معضلات بشری و یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های انسانی می‌باشد که پیشگیری از آن نیازمند کاربرد تئوری‌های متعدد و تکنیک‌های متنوع می‌باشد. تئوری های مبتنی بر انگیزش ترس یکی از راهکارهای مؤثر در پیشگیری از اتخاذ رفتارهای غیر بهداشتی می باشد و مدل توسعه یافته موازی (EPPM) با تلفیق و توسعه رویکردهای قبلی , به این سؤال پاسخ می دهد که چه زمانی و چرا نیروهای برانگیزاننده ترس موفق و چه زمانی نارسا می‌باشند. به منظور بررسی تاثیر برنامه آموزش پیشگیری و مهارت‌های مقاومت در برابر سوء مصرف مواد و ایجاد مصونیت رفتاری در دانش‌آموزان دبیرستان‌های منطقه 10 شهر تهران در مواجهه با مواد مخدر این مطالعه با بهره گیری از مدل EPPM به عنوان چارچوب تئوریک این پژوهش انجام گردید. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی یا مداخله‌ای و از نوع مطالعات کارآزمایی میدانی (Field Trial) می‌باشد. دو دبیرستان از میان 6 دبیرستان انتخاب گردیدند و سپس یک دبیرستان به عنوان گروه مورد مداخله (86 نفر) و یک دبیرستان یه عنوان گروه شاهد (107 نفر) انتخاب گردیدند .پس ازانجام ارزشیابی تشخیصی اقدام به مداخله آموزشی (در زمینه پیامدهای های سؤمصرف مواد و مهارت های مقابله با مواد مخدر) گردید. قبل از شروع مداخله آموزشی دو فعالیت به شرح زیر انجام گردید: انتخاب محبوب‌ترین دانش‌آموزان براساس رأی دانش آموزان به عنوان یک عامل میانجی بین آموزشگر و دانش‌آموزان و انتخاب محبوب ترین دبیر در هر کلاس برای افزایش تعامل بین آموزشگر و دانش‌آموزان. نتایج: نتایج به دست آمده نشان می دهد که اختلاف معنی داری برای میانگین نمره آگاهی t= -10.88 ,p< 0.000))، نگرش t= -6.19 ,p< 0.000)) ، قصد رفتاری t= -4.03 ,p< 0.000)) ، مقاومت در برابر فشار دوستان t= -0.82 ,p< 0.000)) و خودکنترلی t= -7.45 ,p< 0.000)) بین دانش آموزان گروه های مداخله و شاهد وجود دارد. همچنین ارتباط معنی داری بین بهره گیری از مداخله آموزشی و امتناع از سؤمصرف مواد بین گروه مداخله 0% و گروه شاهد 3/6% با سطح معنی داری (X2=4.55d.f=1p=0.033) مشاهده گردید. نتیجه نهائی: نتایج به دست آمده نشان می دهد تئوری های برانگیزاننده به همراه ارائه راهکارهای پیشگیرانه دارای اثربخشی قابل توجهی برای ایجاد ایمن سازی روانی برای امتناع از سؤمصرف می باشد و میتوان از تئوری های مبتنی بر انگیزش ترس در پیشگیری از سؤمصرف مواد مخدر استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Applying Fear Appeals Theory for Preventing Drug Abuse among Male High School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Drug abuse is one of the complicated phenomenons in the human communities that it produces health problems. The effect of applying fear appeal message on attitudes and intention against drug abuse, drug resistance skills, knowledge about side effect of drugs and drug abuse related behaviors among male high school students was studied based on applying extended parallel process model as a theoretical framework. Materials & Methods: Two high schools were chosen from six state high schools as an intervention (n=86) and control (n=97) groups. Educational curriculum, that was designed, based on students’ educational needs, appealed students’ fear and recommended messages developed students' ability for resisting against drugs.Before intervention 5-6 students who were known as a favourite and leader of students, were selected by student’s opinion in each class as students' leaders. The each leader of the group had a coordinator and mediate role between his group and health educators. Henceforth a favourite teacher was chosen by students’ vote for helping health educators and participated in the educational intervention program. Results: The result showed that educational manipulation had significant effect on intervention group’s average response for intention (t= -4.03, p< 0.000) and attitude against drug abuse (t= -6.19, p< 0.000), peer resistance skills (t=-0.82, p< 0.000), and knowledge (t= -10.88, p< 0.000). In addition, it was not found positive urinary rapid immune-chromatography test for opium and marijuana in the intervention group whereas 6.3% in the control groups. Conclusion: This findings suggest that applying fear appeals theories and effective health risk message would be an efficient tool for preventing drug abuse education programs but further studies are needed to define function of EPPM as a effective model for creating social inoculation against drug abuse among non- drug expose adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید اله وردی پور | hamid allahverdipour


علیرضا حیدرنیا | ali reza heidarnia


انوشیروان کاظم نژاد | anooshirvan kazem nezhad


کیم ویت | kim witte


فروغ شفیعی | forough shafiee


پرویز آزاد فلاح | parviz azad fallah



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-427&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات