پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۳۷-۴۳

عنوان فارسی بررسی نتایج اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان ۸۱-۱۳۷۹
چکیده فارسی مقاله هدف کلی این پژوهش تعیین نحوه کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر(Total Quality Management) در نظامهای بهداشت و درمان کشورهای مختلف و طراحی الگوی مناسب و اجرای آن در شبکه های بهداشت و درمان استان همدان بود. مهمترین اهداف اختصاصی این پژوهش شامل ،تحلیل روشها (برنامه های)اجرایی ودستاوردهای TQM در کشورهای مختلف از جمله ایران،طراحی الگوی اولیه TQM برای سیستمهای بهداشتی، اجرای مدل پیشنهادی در 8 شبکه بهداشت و درمان استان همدان،تحلیل نتایج بکارگیری TQM ودر نهایت ارائه راهکارهای مناسب جهت اجرای موفق آن بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بود به صورتیکه پس ازیکسال از اجرای الگوی پیشنهادی در هشت شبکه استان همدان ، نتایج کوتاه مدت ارزیابی شد. نتایج حاصله نشان از تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، کار تیمی، فرایند گرایی و رضایت مشتری در جامعه مورد پژوهش داشت، بطوریکه 42.5% موافق تغییرات مثبت فرهنگ سازمان بودند و 45.5% به افزایش اثر بخشی تیمهای بهبود کیفیت اذعان داشتند. از لحاظ جنبه های فنی پروژه های ارتقاء کیفیت، شاخص قابلیت فرایند (Process Capability Ratio) در برخی فرآیندها افزایش قابل توجه داشت به نحوی که PCRفرآیندهایواکسیناسیون از 0.8 به 1.08 ، صدور کارت تندرستی از 0.82 به 1.71، مراقبت اطفال از 0.5 به 1.3،تحلیل گزارشهای خانه های بهداشت از 0.24 به 1.5 و تحویل قرص LD,HD از 0.41 به 1.48 ارتقاء یافت. مهمترین عوامل پیش برنده در اجرای برنامه های TQM حمایت و تعهد مدیریت (87%)، آموزشهای مستمر (85%)، برنامه ریزی استراتژیک (73%) و مشارکت کارکنان (65%) بود. با توجه به نتایج بدست آمده، اجرای TQM در شبکه های بهداشت درمان استان همدان نه تنها به ارتقاء کیفیت فرآیندهای کلیدی منجرگشته بلکه تحولات مثبت فرهنگی نیز بهمراه داشته است .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study of TQM Implementation Outcomes in Hamadan Province, District Health Systems 2000-2002
چکیده انگلیسی مقاله The overall objective of this study was to determine TQM application in health systems of different countries and designing an appropriate model for Iran through experimenting in Hamadan Province District Health Systems. Its most important special objectives were: analyzing action plan for TQM and the achievements in different countries –including IRAN, primary modeling TQM and proposing it for health systems, experimenting of the mentioned above model in 8 DHSs` of Hamadan province , analyzing the results of applying TQM and at the end proposing appropriate strategy for successful implementation of TQM. This research was a semi exprimental study that after one year from applying proposed model in 8 DHSs` of Hamadan Province short-term results were evaluated. The results showed a positive change in organizational culture, teamwork, process oriented and customer satisfaction in the trial field. In a way that 42.5% of responses agreed with cultural change in organization, 45.5% claimed increasing of teams problem solving effectiveness. As a necessiation technical aspect of quality improvement projects, process capability ratio (PCR), in some process was dramatically increased, in a way that PCR in vaccination process(from 0.8 to 1.08) , health card issued(from 0.82 to 1.71), child care(from 0.5 to 1.3), health house reports(from 0.24 to 1.5) and delivery of LD&HD pill (from 0.41 to 1.48) improved. The most driving forces capable of affecting success of TQM were: committed and supportive management (87%), continuous education (85%), Strategic planning(73%),and Employee participation(65%). Considering the maintained above results, TQM implementation in Hamadan province district health systems, not only increased quality of key processes, but also created positive culture change.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یدالله حمیدی | yadollah hamidi


سیدجمال الدین طبیبی | seyyed jamaloddin tabibi



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-556&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات