پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای آلاینده های مهم خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی
چکیده فارسی مقاله وسایل نقلیه موتوری منابع مهم مصنوعی آلودگی هوا محسوب می گردند. در این مطالعه مقایسه ای از میزان خروج آلاینده های مهم که برای آن در انگلستان مقرارت وضع شده است در سه نوع خودرو شامل خودروی بنزینی ، خودروی بنزینی با TWC و خودروی دیزل انجام شده است ، همچنین مقایسه ای از میزان خروج گاز دی اکسید کربن که در پدیده گلخانه ای موثر می باشد نیز در این سه نوع خودرو ارائه گردیده است. برای این منظور 300 خودرو پس از معاینه اولیه انتخاب شده و آلاینده های خروجی آنها در شرائط مختلف دمای محیط و موتور مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی بیانگر آن است که آلاینده های خروجیC O ،N Ox وTHC ناشی از موتور های دیزلی زمانیکه موتور گرم باشد کمتر از موتورهای بنزینی بدون کاتالیست TWC بوده است (بترتیب با 001/0< P ، 0228/0 P< و 0336/0 < P ) در حالیکه میزان خروج این آلاینده ها در موتورهای با سیستم کاتالیستی کنترل آلاینده سه گانه نزدیک به موتورهای دیزل می باشد. نتایج همچنین نشان داد کهC O و T H C خروجی از دو دسته موتور بنزینی با TWC و دیزل در دماهای کمتر محیط بیشتر است اگر چه میزان C O 2 در سرعتهای متوسط در موتورهای دیزل کمتر می باشد. میزان ذرات در موتور های دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی و بنزینی با ‌TW C قابل ملاحظه می باشد. در بسیاری از موارد اکثر هیدروکربن های سبک ناشی از خودروهای بنزینی همراه با سیستمT W C بیشتر از موتورهای دیزل می باشد که اختلاف واضحی را در میزان تولوئن خروجی می توان دید (004/0 (P<. همانطور که نتایج نشان داد از طریق مقایسه مستقیم ممکن نیست که بتوان اظهار نظر نمود که کدام نوع از خودروهای بنزینی با سیستم ‌ TWC و یا دیزلی برای محیط زیست مناسب تر است لیکن بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان توصیه نمود که تولید کنندگان خودروهای بنزینی ملزم به نصب سیستم T W C بر روی کلیه خودروهای تولیدی خود گردند و در ضمن رعایت استاندارد جدید و مقررات جدی برای کنترل آلاینده های خروجی تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of Major Pollutants Emission from Petrol and Diesel Car Exhaust
چکیده انگلیسی مقاله Motor vehicle emissions are a major anthropogenic source of air pollution. In this study, a comparison of amounts of major emission pollutants that they regulated in UK was done for three types of automobile includes standard petrol, petrol with TWC and diesel. Also a comparison of amount of carbon dioxide emission that it is important in green house effect was shown in those three types of automobile. For this purpose 300 automobiles were chosen after primary investigation and pollutants emissions were tested in different condition of engine and environmental temperature. The result of this study showed pollutant emission includes THC, NOx and CO from petrol car was higher than that from diesel engine when engine was hot (P< 0.001 , P< 0.0228 and p< 0.0336 respectively) but amount of those emission pollutant in car with TWC was close to amounts from diesel engine . The amount of particles from diesel engine was attentionable in comparison with one’s from petrol and petrol with TWC car. Also the results showed that CO and THC emission from two types of TWC petrol and diesel car were higher when environmental temperature was low. Although amount of CO2 in middle speed was lower from diesel engine. In many cases most light hydrocarbons from petrol vehicles with TWC were higher than diesel engine that a clear difference was noticeable for amount of toluene emission (P< 0.004). It is not possible to make a direct comparison of environmental friendlines of TWC petrol and diesel vehicle. From the present study’s results, it is recommendable that petrol car manufactures have to install TWC system on all petrol vehicle and government should provide new standard and strong legislations for all new and old petrol and diesel vehicles. ‏
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد جنیدی جعفری | ahmad joneidi jafari



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-185-39&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات