پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثرات تربیت شنوایی بر فرآیند رشد گفتار و زبان کودکان ناشنوای زیر ۷ سال شهر همدان در سال ۱۳۷۸
چکیده فارسی مقاله بروز ناشنوایی در سنین بحرانی زبان آموزی یا قبل از آن به قابلیتهای زبانی وگفتاری کودک بشدت آسیب می رساند و وی را در محدودیت و محرومیت حسی و نقص توانائیهای ارتباطی قرار می دهد و سبب انزواطلبی ، افسردگی وناهنجاریهای متعدد اجتماعی روانی وعاطفی وی می گردد . لذا ضروری است تدابیری اتخاذ نمود که کودک ناشنوا به صورت نظامدار تجربه شنوایی بدست آورد وبا سهولت بیشتری صداها را تشخیص دهد و مابین اصواتی که در یافت می کند تمایز قائل شود واین امر توسط تربیت شنوایی فراهم می شود تا فرد بتواند حداکثر استفاده مفید را از باقیمانده شنوایی خود برای دریافت و ادراک شنیداری محرکات صوتی به عمل آورد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین اثرات شنوایی بر فرآیند گفتار و زبان کودکان ناشنوای زیر 7 سال شهر همدان در سال 1378انجام گردید. در این پژوهش تجربی جامعه مورد مطالعه شامل 52 کودک ناشنوای زیر 7 سال شهر همدان بود که در دو گروه 26 نفری آزمون وشاهد قرار گرفتند و بر اساس بهره هوشی ومیزان کم شنوایی گروه بندی شدند. متغیرهایی که دراین تحقیق اثر آنها در هر دو گروه کنترل شد عبارت بودند از : وجود کم شنوایی در محدوده 56 تا 90 دسی بل ، کم شنوایی قبل از یکسالگی، سن تقویمی زیر 7 سال ، عدم وجود معلولیت دوم، شنوا بودن والدین ودیگر اعضای خانواده، استفاده از سمعک مناسب از زمان شروع طرح و بهره هوشی 90 تا 130 . برنامه تربیت شنوایی به عنوان متغیر مستقل ومیزان ادراک شنیداری گفتار به عنوان متغیر وابسته تحقیق در نظر گرفته شد.گروه آزمون علاوه بر آشنایی با روش ارتباطی اشاره در طی جلسات تربیت شنوایی با روش ارتباط شفاهی نیز آشنا شدند،در حالیکه کودکان گروه شاهد برای برقراری ارتباط صرفا از روش ارتباط شفاهی استفاده میکردند. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از برنامه تربیت شنوایی سبب رشد گفتار و زبان در کودکان ناشنوای زیر 7 سال شهر همدان می شود و کودکانی که باقیمانده شنوایی بیشتری داشتند رشد گفتار و زبان در آنها نسبت به کودکانی که از باقیمانده شنوایی کمتری برخوردار بودند بیشتر است. همچنین بین جنس و سن این کودکان با رشد گفتار و زبان در آنها ارتباطی مشاهده نگردید. نتایج نشان داد که بعد از دریافت برنامه تربیت شنوایی قابلیت دریافت، تمایز گذاری و شناسایی اصوات گفتاری وغیر گفتاری و مهارت لبخوانی کودکان ناشنوا با استفاده از روش شفاهی به میزان قابل توجهی پیشرفت می نماید و بیشتر از کودکان گروه شاهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط اشاره ای / ارتباط شفاهی / تربیت شنوایی / ناشنوایی

عنوان انگلیسی Study of Auditory Training on Lingual and Verbal Development in Children Under 7 years in Hamadan in 1999
چکیده انگلیسی مقاله Hearing loss in critical ages or before it often leads to serious damage to the lingual and verbal ability in children. It causes limitation , sensational problems and disability in communication and consequently creates isolation , depression sociopsycological and emotional problems. Therefore it is necessary to help a child to experience hearing , systemically and be able to hear sounds easier and also to distinguish between them. We are able to achieve this goal by auditory training program , consequently one will be able to use his remains of hearing ability for sound perception in the best way. In this experimental study 52 deaf children (under the age of 7 years) were studied in Hamadan . They were divided in two groups , each consist of 26 children on the basis of their IQ and the degree of loss of hearing. In test group the children were familiarized with sign communication method and also with verbal communication method, while children in control group only used sign language for communication and they had no information about verbal communication method. The research findings showed implication of auditory training program caused lingual and verbal development in children under 7 year in Hamadan. Children with more hearing remains had better verbal lingual growth than those with less hearing remains. Also there was no relation between sex and age and verbal lingual growth in this group. In other word familiarity with verbal communication method is the main factor for verbal lingual growth in this group. Finding revealed that after administering auditory training program , distinguishing and identifying verbal and nonverbal method developed better than control group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرانک امامی | faranak emami



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-185-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات