پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثر سیتالوپرام (مهارگر بازجذب سروتونین ) بر یادگیری احترازی غیرفعال در رت
چکیده فارسی مقاله بررسی نقش سیستم سروتونرژیکی در فرآیندهای حافظه و یادگیری با استفاده از روشها و مدلهای مختلف یادگیری موضوع تحقیقات متعددی بوده است. اغلب اختلافاتی بین نتایج این مطالعات مشاهده می شود که به دلیل دخالت عواملی مانند استرس ، روندهای مختلف یادگیری و دخالت سایر سیستم های نورترانسمیتری می باشد. در این مطالعه اثر سیتالوپرام (مهارگر باز جذب 5-HT) روی اکتساب (acquisition) تثبیت(consolidation) و به خاطرآوری (retrieval) در مدل یادگیری احترازی غیرفعال (Passive Avoidance Learning=PAL) بررسی گردید. آزمایشها روی موشهای نر آزمایشگاهی نژاد NMRI (gr 220-180) انجام شد. سیتالوپرام به صورت داخل صفاقی (IP) (مقادیر mg/kg 25/0 ، 5/0 ، 1،2 و 4) ، نیم ساعت قبل از آموزش ، بلافاصله پس از آموزش و نیم ساعت قبل از آزمایش به خاطرآوری ، تزریق شد. همچنین اثر سیتالوپرام برفعالیت حرکتی نیز توسط دستگاه اکتیویتی مانیتور (activity monitoring) ثبت شد. نتایج نشان می دهد که مقادیر بکار رفته سیتالوپرام روی فعالیت حرکتی و نیز روند اکتساب PAL اثری ندارد ، اما تثبیت و به خاطرآوری PAL را تقویت می کند(05/0P<). سیتالوپرام در مقدار mg/kg 2 بیشترین اثر را روی تثبیت و به خاطرآوری PAL دارد. نتایج بدست آمده پیشنهاد میکند که 5-HT در مراحل مختلف یادگیری می تواند نقشهای متفاوتی داشته باشد و غلظتهای مختلف آن اثرات متفاوتی را اعمال می کند که احتمالا" به دلیل نقش تعدیلی این سیستم در نواحی خاصی از مغز خصوصا" هیپوکامپ می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سروتونین / سیتالوپرام / یادگیری

عنوان انگلیسی The Effects of Citalopram, a 5-HT Re-Uptake Inhibitor, on Passive Avoidance Learning Task in Rat
چکیده انگلیسی مقاله The role of serotonergic systems in learning processes is even more controversial: For example serotonergic lesion have been reported to facilitate, impair, or have no effect on performance in various learning tasks. There are several possible explanations for these discrepancies; different importance of confounding activation of different learning processes, different importance of confounding factors, such as anxiety on these tasks, lack of direct effects of serotonergic systems on learning processes and modulatory effects of other neurotransmitter on this system. Therefore we decided to test the effects of citalopram on passive avoidance learning (PAL) task. The experiments were performed on male albino rats (180-220gr). Citalopram was injected interaperitoneally at doses of 0.25, 0.5, 1,2, and 4 mg/kg. Citalopram was injected 30 minutes before training, or immediately after training, or 30 minutes before retrieval test. Control groups received saline. Our results indicate that citalopram has no effect on PAL acquisition but facilitates memory consolidation and retrieval. The maximal facilitatory effect was seen at doses of 2 mg/kg. Citalopram has no effect on motor activity. Our results suggest that 5-HT has different effects on different steps of learning memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Citalopram / Learning / Serotonin.

نویسندگان مقاله عبدالرحمن صریحی | abdolrahman sarihi


فرشته معتمدی | fereshteh motamedi


ناصر نقدی | naser naghdi


علی رشیدی پور | ali rashidi pour



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-374-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات