پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه نتایج امتحان جامع علوم پایه دوره های چهارم و ششم (۱۳۶۹ ، ۱۳۷۰) دانشگاه علوم پزشکی همدان و بررسی علل تغییرات کیفی آنها
چکیده فارسی مقاله به منظور ارزشیابی وضعیت آموزشی علوم پایه پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در جهت شناخت تنگناها و برنامه ریزی برای بالا رفتن کیفیت آموزش این علوم ، یک بررسی مقایسه ای در نتایج امتحانات جامع علوم پایه پزشکی دوره چهارم و ششم بعمل آمد. در دوره چهارم و ششم به ترتیب 19 و 17 دانشگاه با تعداد دانشجویان بیش از 50 نفر در این آزمون ها شرکت داشته اند . جهت محاسبات آماری و رتبه بندی ، نتایج دانشگاههایی که کمتر از 50 نفر شرکت کننده داشته اند در محاسبات منظور نگردیده است. دانشگاه علوم پزشکی در دوره چهارو ، پنجم ، ششم و هفتم جامعه علوم پایه به ترتیب 73 ، 16 ، 70 و 10 نفر شرکت کننده داشته است. به همین دلیل مقایسه نتایج آزمون دوره های چهارم و ششم که در اسفند ماه سال 1369 و 1370 انجام گردیده مورد بحث قرار می گیرد. درصد قبولی در دوره های چهارم و ششم به ترتیب 67/86% و 72/95% بوده است ، گرچه میزان قبولی در دوره ششم حدود 8% بالاتر رفته است لیکن آزمون Z اختلاف آماری معنی داری را در میزان دو دوره نشان نمی دهد (05/0P>). میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده دانشجویان در دوره چهارم و ششم 79/19± 54/105 و 74/14 ± 74/122 بوده است. بدین ترتیب میانگین نمرات کسب شده در دوره ششم بالاتر از دوره چهارم است بطوریکه آزمون t اختلاف معنی داری را بین این دو نتیجه نشان میدهد(05/0P<) . ضمنا" ماگزیمم نمره کسب شده در دوره چهارم و ششم به ترتیب 154 و 161 از 200 بوده است که بین 15 درس که مورد آزمون قرار گرفته است ، دانشجویان این دانشگاه در درس انگل شناسی و قارچ شناسی در دوره چهارم و ششم در بین کلیه دانشگاههای کشور رتبه دوم را کسب کرده اند .دانشجویان این دانشگاه در میان 15 درس آزمون شده در دوره چهارم و ششم به ترتیب در سه درس و هفت درس رتبه های از 1 تا 10 را بدست آورده اند. بررسی حاضر نشان میدهد که رتبه دانشجویان این دانشگاه در دروس آناتومی ، روانشناسی ، تغذیه ، باکتری شناسی ، بیوشیمی و پاتولوژی در دوره ششم نسبت به دوره چهارم بهبود چشمگیری پیدا کرده است. در مجموع رتبه دروس آزمون شده در دوره ششم در بین دانشگاههای کشور نسبت به دوره چهارم بهبود پیدا کرده است که در موارد بسیاری دلایل آنرا الف: برنامه ریزی جدی تر ب – فعالیت بیشتر اعضای هیأت علمی و پیوستن اعضای جدید به دانشکده ج – ترغیب دانشجویان به استفاده از کتب بجای جزوه د- تأکید بر اجرای سر فصل دروس مصوب . . . را می توان ذکر کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of the Results of Two Successive Comprehensive Examinations of Basic Sciences of the Medical Students of Hamadan University of Medical Sciences and Survey of
چکیده انگلیسی مقاله In order to evaluate the educational status of basic sciences in Medical School. Hamadan University of Medical Sciences, a comprehensive survey was made in the results of the fourth & sixth (March 1991 & 1992) comprehensive examinations. In these examinations 19 & 17 Universities with 50 or more students have been participated, respectively. The percent of students who passed the exams were 86.67% & 95.72% respectively. Although the students who passed the exams have been proved 8% in the sixth than fourth exams, there was no significant difference in the result of two successive exams. Mean & Standard deviation of the grades of Hamadan students in two successive exams were 105.54 + 19.79 & 122.74 + 14.74 respectively; there was significant difference between the mean grades of two exams. The maximum grade which has been received in the exams were 154 & 161 out of 200 respectively. Between 15 courses which were been examined, the students of this university in the course of parasitology & Mycology have received the second grade between all universities in Iran, in two successive examinations. In all courses which have been examined, students of this university have received the grades between 1 & 10 in 3 & seven course in two exams between the universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمود سجادی | seyyed mahmoud sajjadi


محمدصادق صبا | mohammad sadegh saba


ابراهیم عامری | ebrahim ameri



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-218-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده گزارش موردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات