مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۱۹

عنوان فارسی بررسی رابطه ی آگاهی از کدهای اخلاق و میزان خطاهای پرستاری گزارش شده توسط پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر بوشهر در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه : اخلاق پرستاری یکی از شاخه های اخلاق حرفه ای است که اخلاقیات را به صورت کاربردی در حیطه ی عمل پرستاری و تصمیم گیری های اخلاقی وارد می نماید.پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان آگاهی پرسنل شاغل در بخش های درمانی بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر بوشهر و ارتباط آن با خطاهای پرستاری در سال 1393 است. روش کار: مطالعه از نوع مطالعات توصیفی تحلیلی با طرح مقطعی می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی پرستاران شاغل در بخش های درمانی بیمارستانهای آموزشی درمانی شهر بوشهر در سال 1393 بودند و 160 نفر وارد مطالعه شدند. نمونه گیری با روش سرشماری بود. برای سنجش ارتباط بین کدها و خطاها از نتیجه همبستگی پیرسون و برای تحلیل سایر ارتباطات دموگرافیک از تی تست وآنوا استفاده گردید. یافته‌ها: پرستاران در شناخت آگاهی نسبت به کدهای اخلاقی، 57 درصد ضعیف، 19 درصد متوسط و 24 درصد از شناخت قوی، برخوردار بودند. میانگین خطاهای پرستاری 15.38±16.82 مشخص گردید. با بررسی بین میانگین آگاهی افراد و میانگین خطاهای پرستاری از طریق تی تست ارتباط آماری معنی داری دیده شد (05/0 P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطاهای پزشکی، اخلاق پرستاری، کادر پرستاری، کدهای اخلاقی

عنوان انگلیسی Assessment of the relationship between awareness of ethical codes and nursing errors reported by staff in educational hospital of Bushehr in 1393
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing ethics is a branch of professional ethics which applies ethics and ethical decision-making in the realm of nursing. The aim of this study was the assessment of the relationship between awareness on ethical codes and nursing errors reported by the staff in Persian Gulf hospitals of Bushehr University of Medical Sciences in 2014. Methods: This study had a descriptive cross-sectional design. The study population included all the nurses in Persian Gulf hospitals of Bushehr in 2014, of which finally 160 patients were enrolled. The sampling method was census and for data analysis, Pearson’s correlation coefficient, t-test and ANOVA were used. Results: Nurses’ awareness of ethical codes comprised %57 poor, %19 moderate and %24 strong recognition. The average nursing error was 15.38 ± 16.82. The relationship between the knowledge and the average nursing error was statistically significant (P < 0.05). Between demographic factors and the knowledge and error rate was no statistically significant relationship. Conclusions: It is recommended to implement professional ethics education, in order to enhance professional ethics and reduce nursing errors. This program must be a top priorityfor nursing students and staff.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد سعید میرزایی | mohamad saeid mirzaei
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

فایزه جهان پور | faezeh jahan pour
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

اکوان پایمرد | akvan paymard
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

مرتضی شمسی زاده | morteza shamsi zadeh
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)

آرزو شایان | arezoo shayan
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

آرش خلیلی | arash khalili
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-376-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات