مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر شمارش حرکات جنین در سه ماهه سوم بارداری بر سطح اعتماد به نفس و خود کار آمدی مادر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بسیاری از کودکان بیمار، دارای علایم و نشانه هایی هستند که بعضی از این علایم، نشانه خطر می باشند و نیاز است مادر به عنوان اولین مراقب کودک در برخورد کارامد با نشانه های خطر توانمند گردد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر خودکارآمدی مادران در خصوص نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال انجام شد. روش کار: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 116 مادر دارای کودک کمتر از پنج سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک به صورت چند مرحله ای از 6 مرکز بهداشتی انتخاب و با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته (که پایایی و روایی آن سنجیده شد) همراه با مصاحبه انجام شد. مداخله آموزشی در گروه آزمون طی دو جلسه آموزشی اجرا گردید. پس آزمون از طریق تکمیل مجدد پرسشنامه ها، سه ماه بعد از مداخله آموزشی بررسی و در نهایت با استفاده از نرم افزار سSpss تجزیه و تحلیل داده ها انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمره خودکارآمدی مادران در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله تفاوت معنی داری مشاهد نگردید (05/0P > ) اما بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنی داری داشتند (001/0P < ) که البته این اختلاف در گروه مداخله سه برابر گروه شاهد بود. نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر نیازسنجی اولیه در بهبود خودکارآمدی مادران در خصوص نشانه های خطر در کودکان مؤثر بود و می تواند برای طراحی برنامه های آموزشی مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطر، خودکارآمدی، کودک، آموزش

عنوان انگلیسی The effect of fetal Movement counting on self esteem and self-efficacy of Mothers: A Randomized controlled Trial
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Many ill children have symptoms and signs, some of which are dangerous. Therefore, the aim of this study was to assess the effect of education on self-efficacy of mothers about alerting signs in children less than five years. Methods: This interventional, semi-experimental study was conducted on 116 mothers with children under five years old, referring for treatment to six health centers in Arak, Iran. Data was collected using multistage sampling, with the completion of a researcher-made valid and reliable questionnaire together with interviews. Then, based on this questionnaire, results that was training needs assessment selected educational ways and designed educational program. Educational intervention in the case group was established during the four learning sessions and was conducted posttest by questionnaire completion, three months after the educational intervention. Finally, data were analyzed by SPSS software in significance level of P < 0.05. Results: Findings showed that the average scores of mothers’ self-efficacy in intervention and control groups did not have a meaningful relationship before the intervention, using independent t-test (P > 0.05), but there was a meaningful relationship between them after the intervention by paired t-test (P < 0.001). This difference in the intervention group was three times more. Conclusions: Based on the results of this study, educational intervention on initial assessment was effective in improving mothers’ self-efficacy about alerting signs in children, and helpful training programscan be designed based on that.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Danger, Self-Efficacy, Child, Education

نویسندگان مقاله معصومه دل آرام | masoumeh del aram
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, ir iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

لعبت جعفر زاده | loabat jafar zadeh
department of midwifery, faculty of nursing amp;amp; medicine, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, ir iran.
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

سهند شمس | sahand shams
shahrekord university
دانشگاه شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-255-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات