|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۷-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: شناخت متغیرهای جمعیت شناختی بستر مناسبی را جهت برنامه ریزی برای افزایش و بهبود یادگیرندگی سازمانی به منظور ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و درمانی فراهم می آورد. این مطالعه ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان را بررسی می کند. روش کار: مطالعه ای توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه بر روی 277 نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان در سال 1393 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سازمان یادگیرنده 43 سوالی مارسیک و واتکینز بود. داده ها پس از گردآوری و ورود به رایانه با نرم افزار SPSS/18 و استفاده از آزمون پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین سن پرستاران 65/5 ±32 سال بود. 4/83% زن، 1/67% متاهل، 47/71% سابقه کاری 10 سال و کمتر و 8/97% کارشناس بودند. میانگین نمره سازمان یادگیرنده 18/29±30/128 بود و مولفه های یادگیری مستمر، پژوهش و گفتمان، یادگیری تیمی 97شکوفایی سیستمی، تقویت دیدگاه واحد کارکنان، ارتباط سازمان با محیط اطراف و ایجاد مدیریت استراتژیک در سطح متوسط قرار داشتند. همچنین بین همه متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده به استثنای وضعیت تاهل، سابقه کاری کلی، بخشهای محل کار و مراکز آموزشی و درمانی (05/0P<) ارتباط معنی داری وجود نداشت. نتیجه نهایی: نمره سازمان یادگیرنده در سطح متوسط برای بخش های مراقبت ویژه مناسب نمی باشد و مدیران مراکز آموزشی و درمانی باید موجبات بهبود و افزایش نمره سازمان یادگیرنده را به منظور افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه فراهم آورند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بخش مراقبت ویژه ،پرستاران ، مدیریت دانش |
|
عنوان انگلیسی |
Correlation of demographic characteristic with learning organization in intensive care units nurses of Therapeutic and Educational Centers of Hamadan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Understanding the relationships between demographic variables and learning organization is crucial to promoting the quality of educational and therapeutic services. The current study assessed the correlations between nurses' demographic variables and learning organization in intensive care units of teaching hospitals in Hamadan, Iran. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 2014. The 30-item Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ) was distributed among 277 critical care nurses in teaching hospitals of Hamadan. The collected data were analyzed using Pearson’s correlation coefficients and analysis of variance in SPSS/18. Result: The mean age of the nurses was 32.0 ± 5.56 years. Most nurses were female (83.4%) and married (67.7%). The majority of the participants had a work experience of ≤10 years (71.47%) and held a Bachelor’s degree (97.8%). The mean total score of learning organization was 128.3 ± 29.18. The subjects obtained moderate scores in continuous learning, inquiry and dialogue, team learning, embedded systems, empowerment, systems connection, and strategic leadership dimensions of the DLOQ (24.46±5.04, 18.72±4.68, 16.81±4.97, 18.9±4.59, 16.93±5.09, 16.34±5.15, and 18.1±5.2, respectively). Moreover, while learning organization had no significant correlations with age, sex, work experience in intensive care units, and employment condition, it was significantly related with marital status, overall work experience, intensive care units, and teaching hospitals. Conclusion: Moderate scores of learning organization are not appropriate for intensive care units. Therefore, managers of teaching hospitals should develop strategies to improve learning organization scores and promote nursing care quality in intensive care units. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Knowledge Management , Intensive Care Units , Nurses |
|
نویسندگان مقاله |
علی بیکمرادی | ali bikmoradi nursing and midwifery faculty دانشکده پرستاری و مامایی همدان
جواد فردمال | javad faradmal health faculty دانشکده بهداشت همدان
یوسف ترابی | yousef torabi nursing and midwifery faculty دانشکده پرستاری و مامایی همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-76-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|