|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۷۴-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یک علت مهم مرگ و میر در جهان بوده و به عنوان یک بیماری ناتوان کننده شناخته می شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد بر روی 60 بیمار مبتلا به COPD مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی بعثت و شهید بهشتی همدان در سال 1393 انجام شد. داده های پژوهش از طریق فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی بیماران مبتلا به COPD جمع آوری گردید. بیماران به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامه ها توسط هر دو گروه تکمیل شد و سپس بیماران گروه آزمون در 3 جلسه 45 دقیقه ای و با فاصله 3 روز تحت آموزش چهره به چهره قرار گرفتند، در حالی که بیماران گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. بلافاصله و 1 ماه بعد از اتمام مداخله از بیماران هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها بوسیله نرم افزار SPSS/20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: درگروه آزمون بین قبل و بلافاصله و یک ماه بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری در جهت افزایش نمره کل خودکارآمدی و تمام زیر گروه های آن مشاهده شد(05/0>P) اما این اختلاف در گروه شاهد معنادار نبود(05/0P). نتیجه گیری: آموزش خود مراقبتی به بیماران توسط پرسنل بهداشتی و درمانی می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و مؤثر باعث افزایش خودکارآمدی و ارتقاء سطح سلامت بیماران شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش خود مراقبتی، خودکارآمدی، بیماری انسدادی مزمن ریه |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of self-care education on self-efficacy in patients with chronic obstructive pulmonary disease in the Educational and Medical Centers of Hamadan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is an important cause of morbidity and mortality in the modern world and has been labeled a debilitating disease. This study aimed to assess the effect of self-care education on self-efficacy in patients with COPD. Method: This quasi-experimental study with pre- post test design was conducted on 60 patients with COPD on Hemadan Shahid Behsti and Beast centers in 2013. Data was collected with demographical check list and COPD self-efficacy scale. Patients were selected randomly and were divided into control and intervention groups. At first, both groups fulfilled the questionnaire and then intervention group was trained face to face in 3 sessions (about 45 minutes in each session) with 3 days intervals, however, control group just received routine cares. Immediately and 1 month after ending the intervention, related information was collected again. Data were analyzed by SPSS20 software. Findings: In test group in comparison among before, immediately after and after one month of intervention there was significant difference in increasing score of self-efficacy and all dimensions (P< 0.0001). But this difference was not significant in evidence group (P>0.05) and independent t-test (P>0.05) showed no significant difference in self-efficacy and all dimensions between test group, and evidence group before intervention. Immediately and after one month of intervention between two groups with independent t-test, was seen significant difference in mean score of self-efficacy and all dimensions (P< 0.05). Conclusion: Self-care education as an effective method on self-efficacy of patients with COPD, this low-cost and effective method are recommended for these patients to increase their self-efficacy and consequently improve their health status. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
افسر امیدی | afsar omidi department of community health nursing, hamadan university of medical sciences دانشکده پرستاری و مامائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
نگار کاظمی | neda kazemi department of community health nursing, hamadan university of medical sciences دانشکده پرستاری و مامائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مهناز خطیبان | mahnaz khatiban department of community health nursing, hamadan university of medical sciences دانشکده پرستاری و مامائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
منوچهر کرمی | maoonchehr karami dept. of epidemiology amp;amp; biostatistics, school of public heath, hamadan university of medical sciences گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|