مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۱

عنوان فارسی ارزیابی تأثیر آموزش بالینی توسط مربی بر کیفیت عملکرد دانشجویان پرستاری در بخش دیالیز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بخش دیالیز از محیط­های مهم در بیمارستان است که برای انجام وظیفه در آن دانشجویان پرستاری باید مهارتهای ویژه بالینی را فراگیرند و این مسئله فقط با تشریک مساعی دانشجویان با مربیان پرستاری امکان پذیر می­باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بالینی توسط مربی بر کیفیت عملکرد دانشجویان پرستاری در بخش دیالیز انجام شده است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری سال آخر که واحد کارآموزی در عرصه بخش دیالیز را می گذرانند(114 نفر) بود که به دو گروه آزمون (تحت آموزش مستقیم مربی) و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها چک لیستی محقق ساخته با 23 سؤال بود. اطلاعات پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS و روش آماری توصیفی (فراوانی و درصد) و آزمون­های مجذور کای، ویلکاکسون و تی مستقل و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد اختلاف آماری معنی داری بین میانگین نمره عملکرد گروه آزمون و کنترل و نیز سطوح عملکرد بین دو گروه وجود دارد (001/0 P< ). همچنین آزمون تی مستقل نشان می­دهند که اختلاف آماری معنی داری بین نمره عملکرد و جنسیت (008/0 P= ) و نمره عملکرد و معدل دانشجویان (001/0 P< ) در هر دو گروه وجود دارد. نتیجه نهایی: ارائه آموزش بالینی در بخش های دیالیز با حضور مربی، باعث ارتقاء کیفیت آموزش و در نتیجه افزایش سطح آگاهی و بهبود عملکرد دانشجویان پرستاری می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی ،دانشجوی پرستاری ،دیالیز

عنوان انگلیسی Evaluation the Impact of Clinical Education by Instructors on Quality Performance of Nursing Students in Dialysis Ward
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, nursing education, basing on programs that emphasize the role of nursing instructors and special attention on students. Methods: This was a quasi- experimental study. The population of the study consisted of all nursing students in their last year of their field training who were being trained in their dialysis unit (n =114) and were divided into two experimental and control groups. The experimental group was trained by the instructor. Data collection tool consisted of the researcher made checklist of 23 questions. The data were analyzed by the software SPSS using descriptive statistics (frequency and percentage) and chi-square, Wilcoxon and independent t tests and Pearson and Spearman correlation coefficients. Result: The results showed that there is a statistically significant difference between mean score of experimental and control group as well as performance level of both groups (p< 0.001). Also, the Independent t-test shows that there is a significant differences between the performance score and gender (p=0.008) and performance scores and students’ mean (p=< 0.001) in both groups. Conclusion: Providing clinical training in intensive care units, such as dialysis with the presence of the trainer will increase the quality of education and thereby enhance awareness and improve nursing students' performance. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Education , Dialysis , Nursing Students

نویسندگان مقاله محسن حجت | mohsen


مهدی کریم یار جهرمی | mahdi karimyar jahromi



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-138-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات