مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش الگوی مراقبت مشارکتی بر عادات غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن است و کنترل آن نیاز به تغییرات اساسی در سبک زندگی بیماران دارد. لذا، هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بکارگیری الگوی مراقبت مشارکتی بر رفتار تغذیه­ای بیماران دیابتی نوع دو می­باشد . روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک­ سو کور است که در مرکز آموزش دیابت تبریز انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 40 بیمار مبتلا به دیابت بود که به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمون (20 بیمار) و کنترل (20 بیمار) تقسیم شدند. ابتدا پیش­ آزمون از دو گروه اخذ و سپس، برای گروه آزمون، آموزش مشارکتی که شامل مراحل انگیزش، آماده­سازی، درگیرسازی و ارزشیابی، به مدت 7 جلسه 1 ساعته برگزار شد. سه ماه پس از اتمام برنامه مشارکتی پس­ آزمون از بیماران دو گروه اخذ شد. جهت جمع­آوری داده­ها از قسمت تغذیه پرسشنامه استاندارد سبک زندگی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم افزار SPSS/13 تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: بعد از آموزش گروه آزمون در گزینه­های استفاده از خوراکی­های مختصر بین وعده­های غذایی (0 5 /0 p= )، خوردن بیش از سه وعده(04/0)، روغن مایع(01/0)، مصرف روغن حیوانی و کره (0 4 /0 p= )، میوه­جات (0 1 /0 p= ) و سبزیجات (0 3 /0 p= )، ماهی(03/0 p= )، عملکرد تغذیه ای بهتری نسبت به گروه کنترل گزارش نمودند. نتیجه نهایی: یافته­های این تحقیق نشان می­دهد که رفتار تغذیه­ای بیمارانی که تحت آموزش بر اساس الگوی مراقبت مشارکتی قرار گرفته­اند، نسبت به قبل از مداخله، بهبود پیدا کرده است. بنابراین، استفاده از این مدل در بیماران دیابتی نوع دو جهت اصلاح رفتارهای تغذیه­ای توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،آموزش ،برنامه مراقبتی ،دیابت نوع II ، عادات غذایی، مشارکت

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Based Collaborative Care Model on Diet Habits in Diabetes Type II: a clinical trial study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Healthy diet is one of the most important matters in Diabetes and the patients themselves have the main role in this area. In interventional trainings in Iran, the patients with diabetes are less entered into training programs. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of teaching based collaborative care model on diet of patients with Diabetes type II. Methods: This study is a single-blinded randomized clinical trial which was done in Educational Center of Diabetes of Tabriz. The sample consisted of 40 patients with diabetes who were randomly divided into two groups of experimental (20 patients) and control (20 patients). At first, the patients took the pre-test and then collaborative testing was held for seven one-hour sessions for the experimental group including the stages of motivation, preparation, engagement and evaluation. Also, three months after the collaborative program, patients of both groups took a post-test. Life Style Questionnaire (LSQ) was used for collecting data. The data were entered into SPSS13 and analyzed by descriptive and inferential statistics. Result: The results of the study showed that after performing the intervention, the patients of the experimental group reported better performance in compare with control group in items related to using snacks between main meals (p= 0.05), liquid fats(0.01), animal fat and butter(p=0.04), fruit(p=0.001), vegetables(p=0.03), fish(0.02). Conclusion: According to the results, it is recommended to use collaborative care model for training Diabetes type II.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Diabetes type II, Training, Care program, Diet Habits

نویسندگان مقاله مهدی مامنه | mehdi mamene
tabriz, shariati jnoobi ave, nursing amp;amp; midvifery faculty
تبریز شریعتی جنوبی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز

سیما لک دیزجی | sima lakdizaji
tabriz, shariati jnoobi ave, nursing amp;amp; midvifery faculty
تبریز شریعتی جنوبی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز

آزاد رحمانی | azad rahmani
tabriz, shariati jnoobi ave, nursing amp;amp; midvifery faculty
تبریز شریعتی جنوبی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز

مژگان بهشید | mojgan behshid
tabriz, shariati jnoobi ave, nursing amp;amp; midvifery faculty
مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-132-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات