|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی پرستاران بیمارستانهای خرم آباد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه :توجهبه سلامت روانی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در بهبود سلامت جامعه است. پرستاران به علت شرایط کاری خود بیشتر نیازمند تقویت در این حیطه می باشند. با توجه به اثرات مثبت آموزش مهارتهای زندگی ، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر آموزش این مهارتها بر کیفیت زندگی پرستاران انجام شد. روش کار:در این مطالعه نیمه تجربی ، مهارتهای زندگی در سه حیطه خود آگاهی، برقراری ارتباط و کنترل استرس به پرستاران آموزش داده شد. 64 نفرکارشناس پرستاری به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمون، هر کدام از گروهها 32 نفر، تقسیم شدند. آموزش شامل چهارده جلسه 5/1 ساعته ، سه بار در هفته بود. ابزار مورد استفاده پرسشنامه SF-36 بود و داده ها با نرم افزار SPSS-18 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود معنی داری در ابعاد عملکرد جسمی، درد بدنی ، سلامت عمومی ، نشاط و سرزندگی، عملکرد اجتماعی، سلامت روانی ،سلامت جسمی و در کل افزایش کیفیت زندگی پرستاران (0001/0p<) می شود. ولی در دو حیطه نقش عاطفی (119/0=p) و نقش جسمی (666/0=(p تفاوتی معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمون مشاهده نشد. نتیجه نهایی:آموزش مهارتهای زندگی می تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران داشته باشد و می توان ازآن به عنوان یک اقدام موثر در این زمینه استفاده نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرستاران ، کیفیت زندگی ، روابط بین فردی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Life Skills Training on Quality of Life in Nurses of Khorramabad Hospitals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Paying attention to mental health as an integral part of improving public health is growing worldwide. Nurses due to their special working conditions need to be more powerful in this field. Due to the positive effects of life skills training, this study was conducted to evaluate the impact of training these skills on nurses' quality of life. Methods: In this quasi-experimental study 64 graduate nurses were randomly selected and then divided into control and case groups, each group contained 32 members. Life skills in 3 fields of self-awareness, communication and stress management were trained to the nurses. Training was done in 14 sessions which were held 3 times a week, every session lasted about 1/5 hours. Data gathering device was SF-36 questionnaire and data was analyzed by SPSS-18. Results: The findings of this study indicated that life skills training causes significant improvement in the nurses' physical functioning, bodily pain, general health, vitality, social functioning, mental health, physical health and ultimately quality of life(p< 0.0001). There wasnt seen any significant difference between the case and control groups in the realms of emotional and physical roles, respectively with (p=0.119) and (p=0.666). Conclusion: Life skills training is effective in improving the quality of life of nurses so it can be considered as a useful measure in this field. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Interpersonal Relations / Nurses / Quality of Life |
|
نویسندگان مقاله |
مهروز جوادی | m javadi m sc
محمدجعفر سپهوند | m j sepahvand m sc student
دکتر حسین محمودی | h mahmudi ph d
ابوذر سوری | abouzar soori
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1128&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|