|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اختلالات رفتاری دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی شهر همدان و عوامل مرتبط با آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : اختلالات رفتاری، اختلالات شایع وناتوان کنندهای هستند که باعث اضمحلال شخصیت ومانع پیشرفت فرد میشود. هدف این مطالعه، تعیین اختلالات رفتاری در دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی همدان و ارتباط آن با برخی عوامل است. روش کار: در این مطالعه مقطعی، 400 دانشآموز بصورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ترجمه شده وودورث و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری مانند آزمون کای-دو تحلیل شد. یافته ها: میانگین سنی 85/12 با انحراف معیار 94/0 سال بود.از افراد مورد مطالعه، 26% هیچیک از اختلالات را نداشتند، 7/43% یک الی 4 اختلال و بقیه بیش از 4 اختلال را نشان دادند. میزان شیوع اختلال هیجانپذیری 1/49% ، وسواس 6/36% ، گوشهگیری 5/30% ، پارانوئیدی 2/34% ، افسردگی 5/49% ، پرخاشگری 6/18% ، بیقراری 3/15% و تمایلات ضداجتماعی 4/2% برآورد شد. بین از دست دادن یک یا هر دو والدین و میزان اختلال هیجانپذیری در دانشآموزان ارتباط معناداری مشاهده شد (018/0(P=. همچنین اغلب اختلالات رفتاری در دانشآموزانی که پدران بیکار یا بازنشسته و از کار افتاده داشتند و یا در افرادیکه فاقد مالکیت منزل مسکونی بودند، بیشتربود. نتیجهنهایی: نتایج این مطالعه حاکی از شیوع بالای اختلالات رفتاری در بین دانشآموزان دختر جامعه مورد پژوهش است. با توجه به آثار سوء این اختلالات در روند یادگیری و ارتباطات اجتماعی دانشآموزان، توجه و تعامل بیشتر مسئولین، معلمین و والدین برای یافتن راهکارهایی بهمنظور پیشگیری از بروز این اختلالات را میطلبد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات رفتاری کودکان ، دانش آموزان ، وودرث |
|
عنوان انگلیسی |
Behavioral Disorders among Students of Girl’s Guidance Schools of Hamadan City and Affecting Factors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Behavioral disorders are some common disabling disorders which destroy cause depersonalization and prevent him from progress. The purpose of this study was to find the prevalence of behavioral disorders among students of girl’s guidance schools and its relationship with some factors. Methods: In this cross-sectional study, based on Multi-Stage Cluster Sampling, 400 students were selected from Hamedan city. Data gathering devices were Woodworth questionnaire standardized based on Iranian norms and demographic questionnaire. The gathered data was analyzed by statistical methods like chi-square test. Results: The average age of students was 12.85T 0.94 years. Among the subjects of study 26% didn’t show any behavioral disorder while 43/7% had 1 to 4 cases of behavioral disorders and the rest showed more than 4 cases of behavioral disorders. The prevalence of different behavioral disorders was estimated as follows: excitability 49.1%, obsession 36.6%, sarcastism30/5%, paranoia 34.2%, depression 49.5%, aggression 18.6%, unstablity15.3% and antisocial inclinations 2.4%. A meaningful relationship was found between losing one or both parents and the incidence of excitability (p=0.018). Also the prevalence of most of the behavioral disorders among the students whose fathers were unemployed, retired or disabled and those, whose families didn’t own a house, was more than the other students. Conclusion: Based on this study, behavioral disorders were highly prevalent in the studied subjects. Because of the bad effects of behavioral disorders on the process of learning and social communications, it is needed for responsible ones, teachers and parents to have a good interaction with each other to find the best way to prevent from the incidence of behavioral disorders |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Child Behavioral Disorders / Hamadan / Students / Woodworth |
|
نویسندگان مقاله |
بتول خداکرمی | b khodakarami m sc
دکتر جواد فردمال | j faradmal ph d
دکتر سیده زهرا اصغری | s z asghari ph d
الهام زینی | e zaini b sc
سیده زهرا معصومی | sz masoumi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1131&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|