مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۶۶-۷۶

عنوان فارسی بررسی و مقایسه ارزیابی درونی گروه های آموزشی رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزیابی فرایند سیستماتیک جمع آوری، آنالیز و تفسیر داده های حاصل از آن به منظوردستیابی به اهداف است.هدف از این مطالعه انجام و مقایسه ارزیابی درونی گروه های آموزشی رشته پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی است . روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1387 در گروه های آموزشی رشته پرستاری انجام شد . ابتدا داده ها توسط چک لیستهای مشاهده ای جمع آوری شده و وضعیت هر گروه در رابطه با استانداردهای نه گانه تعیین شد. نتایح با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با تاکید بر آمارهای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین امتیاز ارزیابی درونی گروه پرستاری بهداشت جامعه (16/87%) ، گروه پرستاری داخلی جراحی(92/86%) ، گروه پرستاری کودکان (59 /84 %) ، گروه روان پرستاری و مدیریت (21 /89 %) بود.بالاترین نمره در گروه پرستاری بهداشت جامعه (100%) مربوط به دوره های آموزشی و برنامه درسی و در گروه های پرستاری داخلی جراحی (6/97% ) ، پرستاری کودکان (8/95%) و پرستاری ( 4/98%) مربوط به وظایف عضو هیئت علمی بود. کمترین امتیاز در هر چهار گروه مربوط به استانداردهای دانش آموختگان با میزان 6/70%- 53/66% بود. نتیجه نهایی: وضعیت گروه های پرستاری بهداشت جامعه ،پرستاری داخلی جراحی ، پرستاری کودکان و پرستاری روانی و مدیریت برحسب امتیازات حاصل در ارزیابی درونی مطلوب بود. لیکن هر چهار گروه مورد بررسی باید به استانداردهای دانش آموختگان توجه بیشتری داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison of Internal Evaluation of 4 Nursing Departments in Nursing and Midwifery Faculty of Hamedan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Assessment is the process of systematic collection, analysis and interpretation of data to achieve the goals. The purpose of this study was to evaluate and compare the quality of educational activities of departments of nursing and midwifery faculty of Hamadan University of medical sciences. Methods: This cross-sectional study was done in 2009 at the faculty of nursing and midwifery of Hamadan to internally assess the educational status of four departments.. Data was gathered by checklists and questionnaires which based on nine standards. Status of each group in relation standards was detected. We used descriptive and analytical testsand data was processed by SPSS 16 software. Results: The mean score of community health nursing department was 87.16%, medical surgical nursing department was 86.92%, pediatric nursing department and management and psychiatric nursing department were 84.59% and 89.21% respectievly . The highest score of community health nursing department (%100) was for the standards of courses and curriculum. The highest scores of medical surgical nursing department (97.6% ), pediatric nursing department (95.8%) and management and psychiatric nursing department (98.4%) were for the faculty members’ duties. In all four departments, the lowest score was associated with the standards of graduates ( 66.53%- 70.6%). Conclusion: Status of the studied departments (community health nursing , medical surgical nursing , pediatric nursing and management & psychiatric nursing) in terms of scores gathered on internal assessment was good. However the standards of graduates need more attention in all four departments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید محمدی | n mohamadi m sc


مرضیه حسنیان | m hasanian m sc


سید رضا برزو | s r borzou m sc


رویا امینی | r amini m sc


ژیلا ساجدی | j sajedi m sc


افسر امیدی | a omidi m sc


دکتر علی بیکمرادی دکتر فاطمه چراغی | mohammad ali bikmoradi mohammad fatemeh cheraghi


دکتر مسعود خداویسی | m khodaveisi ph d


دکتر مهناز خطیبان | m khatiban ph d


دکتر فرشید شمسایی | f shamsaei ph d


عفت صادقیان دکترامیر صادقی | effat sadeghian amir sadeghi


محمود صفری | mahmoud safari


محسن صلواتی | m salavati m sc


دکتر خدایار عشوندی | kh oshvandi ph d


غلامحسین فلاحی نیا | gh falahinia m sc



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1132&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات