مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۴

عنوان فارسی بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از شاخصهای مهم سنجش وضعیت بهداشت روان است. غربالگری مشکلات بهداشت روان در عموم جمعیت از جمله دانشجویان ضروری است. لذا مطالعه ای با هدف بررسی بهزیستی ذهنی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان در سال 1387 انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی 161 نفر به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده ازQ-LES-QSF و پرسشنامه ای مشتمل بر عوامل مرتبط احتمالی جمع آوری گردید. وضعیت بهزیستی ذهنی در مقیاس 100-0 مشخص و حدود آن با 95% اطمینان در جامعه مورد نظر برآورد گردید. اطلاعات بوسیله SPSS-16 و با استفاده از آماره های من ویت نی یو، کروسکال والیس و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گامتجزیه و تحلیل شد. نتایج: نمره بهزیستی ذهنی 17/19 ±04/57 ( 01/60-07/54= CLM95% )بود. بین میزان علاقه به رشته تحصیلی و بهزیستی ذهنی رابطه معنی دار مشاهده شد(006/0=P). تاثیر ابتلا به بیماری نیز تایید شد (000/0=P) . آنالیز رگرسیون خطی گام به گام نشان داد 1/44% از واریانس مشاهده شده در بهزیستی ذهنی توسط 3 متغیر بیماری ، میزان علاقه به رشته تحصیلی و شماره ترم تحصیلی تبیین میشود(000/0=P ،153/29 =F ) ؛ و ابتلاء به بیماری به تنهایی 34% واریانس را توجیه می کند. نتیجه نهایی: سطح بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان پایین است. بنظر می رسد معرفی رشته های تحصیلی به دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه و توجه بیشتر به وضعیت سلامت جسمی و روانی آنها بالاخص در سالهای اول تحصیل به ارتقاء سطح رضایت و لذت از زندگی کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی ذهنی ، دانشجویان علوم پزشکی ، عوامل مرتبط

عنوان انگلیسی Subjective Well-Being in the Students of Kashan Nursing & Midwifery Faculty (KNMF)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective:Subjective Well-being is one of the important indicators for the evaluation of mental health status and screening mental health problems in general population including university students is necessary. So, this study was carried out in order to assess subjective well-being and its related factors in the students of KNMF, in 2008. Materials & Methods:In this cross- sectional study, 161 students were selected through random stratified method. Data was collected by Q-LES-QSF and a questionnaire which was about possible related factors to subjective well-being. Subjective well-being status was determined in a scale of 0-100 and its limits were calculated with %95 confidence. The data was analyzed using Mann-Whitney U, Kruskal-wallis test and stepwise multivariate linear regression analysis. Results:Q-LES-QSF score was 57/04 ± 19/17 (%95 CLM = 54/07-60/01). There was a significant relationship between the students’ interest in the major of study and subjective well-being (p< 0/006). In this study, the effect of disease suffering on subjective well-being was also confirmed (p=0.000). Regression analysis showed that %44/1 of the observed variance in the status of subjective well-being had been determined by 3 variables of disease suffering, interest in the major of study, and the semester number (F=29/153, p=0.000) while disease suffering explains %34 of the total variance alone. Conclusion:Subjective well-being level in the students of KNMF is low. Introducing the majors of study to the students before entering to the university and further notice to their mental & physical health especially in the first years of education seems to improve their subjective well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا تقربی | z tagharobi m sc


خدیجه شریفی | kh sharifi ph d student


زهرا سوکی | z soki ph d student



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1107&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات