مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۶-۲۶

عنوان فارسی بررسی رابطه پرخاشگری و خود کا رآمدی ادراک شده در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : پرخاشگریدرپیشبینیسازگاریروانی اجتماعینقش مهمی دارد. خودکارآمدی به عنوان عامل میانجی شناختی، بر قضاوت فرد در مورد توانایی تفکر، هیجان وعمل فرد اثرمی گذارد. روش مطالعه : این مطالعه یک پژوهش همبستگی است که روی دانش‌آموزان پسر دبیرستانهای شهر همدان در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای صورت گرفت. به نسبت مدارس موجود در هر ناحیه، تعدادی مدرسه انتخاب وپرسشنامه‌های پرخاشگری باس و پری و خودکارآمدی ادراک شده موریس توسط 499 دانش‌آموز تکمیل شد. نتایج:نتایج نشان داد تنها 1/16% دانش آموزان از میانگین نمره بالایی در خودکارآمدی ادراک شده برخوردار بودند. 1/48% دانش‌آموزان پرخاشگری بالایی داشتند. بین دانش آموزان نواحی آموزش پرورش شهر از نظر متغیر پرخاشگری تفاوت وجود داشت. اما از نظر متغیر خودکارآمدی تفاوتی مشاهده نشد. بین پرخاشگری و خودکارآمدی ادراک شده رابطه منفی وجود داشت. بیشترین میزان پرخاشگری در دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان مشاهده شد. نتیجه نهایی: پرخاشگری بالا و خودکارآمدی پایین در نوجوانان از عوامل مهم و تعیین کننده در زندگی آینده این قشر به خصوص در زمینه های اجتماعی ،هیجانی و تحصیلی میباشد و لازم است در برنامه های آموزش بهداشت روانی و ارتقاء سلامت مد نظر قرار گیرد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری ، خودکارآمدی ادرارک شده

عنوان انگلیسی Assessing Relationship between Aggression and Perceived Self-Efficacy in High School Students of Hamadan City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Aggression has an important role in prediction of Psycho-social adjustment. Self-efficacy as a mediate cognitive factor between individual judgments about ability of thinking, emotion and action, and determine why people with similar skills and knowledge have a different performance. In this study, we investigate relationship between aggression and perceived self-efficacy among high school students. Materials & Methods: Four hundred and ninety nine students from Hamadan city were selected with multistage cluster sampling and completed Buss and Perry’s Aggression Questionnaire and Morris perceived self-efficacy. Data was analyzed with Pearson correlation and one-way analysis of variance. Results: 16.1% of students had high self-efficacy perceptions, and 48% of students were highly aggressive. Students from different areas of the city had a different amount of aggression, but there was no difference in self-efficacy. There was a negative relationship between aggression and perceived-efficacy. Conclusion: High aggressiveness and low self-efficacy in adolescents are important factors in future life, especially in social, emotional and educational. It is important to consider these variables in the mental health education and health promotion programs. It 's need to support vulnerable families that have children with the risk of aggression and low self-efficacy and therefore, emotional and educational problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aggression / Hamadan / Perceived Self-Efficacy

نویسندگان مقاله سیدمصطفی سیارپور | m sayarpoor m sc


دکتر سیدمحمدمهدی هزاوه ای | m m hazavehei ph d


دکتر محمد احمدپناه | m ahmadpanah ph d


دکتر بابک معینی | babak moeini



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1095&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات