|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
وضعیت موجود ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار: مطالعهی کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: مطالعات در ایران نشان میدهد که ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی همواره با مسایل مختلفی دست به گریبان است. اما با این وجود تاکنون، مطالعهای که مسایل را از دیدگاه افراد درگیر مورد موشکافی قرار دهد انجام نشده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر با هدف تبیین و موشکافی وضعیت موجود ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار براساس درک افراد انجام گردید. روش کار: مطالعهکیفیحاضر قسمتی از طرح پژوهشی وسیع میباشد.دادههایموردنیازتوسطدوروشمصاحبهفردینیمه ساختاریافتهباصاحبنظرانومشاهدهخط مشیهایموجود،رویههاوفرمهایمربوطبهارزشیابیگردآوریشد. درمجموعمحتوای 22 مصاحبهفردی و 28سریموادموضوعی موردتحلیلکیفیمحتوابارویکردقراردادیقرارگرفت. روشنمونهگیریمصاحبهشوندگان،هدفمندودرمورداسنادارزشیابیسرشماریبود. نتایج : شرکتکنندگانادراکوسیعینسبت به وضعیت موجودارزشیابیعملکرداعضایهیأتعلمیپرستارداشتندکهپسازتجزیهوتحلیل،این دیدگاههاومحتوایمستنداتموجوددرسهدرونمایهاصلیقرارگرفتند: «عوامل مربوط به حرفه»، «عوامل درونی ارزشیابی» و «عوامل خارجی» موثر بر ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی. نتیجه نهایی : یافتههایمطالعهیحاضر، طبق نظرات و مطالعاتصاحبنظرانیکهوجود برخی از عوامل درونی و خارجی را سبب اثربخشی نظام ارزشیابی میدانند، نشان میدهد در حال حاضر نظام ارزشیابی اعضای هیئت علمی پرستار اثربخشی لازم را ندارد. لذا شایسته است که مدیران و مسئولان دانشکدهها جهت رفع یا کاهش مسایل اقدام نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Current Status of Nurse Faculties' Performance Evaluation: A Qualitative Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Studies show that the performance evaluation (PE) of fculty members has always different issues to deal. So far, a study has not been done in which the issues put scrutiny from the perspective of those people involved.So, this study was conducted with the aim of clarifying and scrutinizing current status of PE from nursing faculties' perspectives. Materials & Methods: In this qualitative study, the required data was gathered through two methods of semi-structured interviews with experts and examining the existing policies, procedures, and evaluation documents. Totally, the contents of 22 individual interviews and 28 series of subject materials went under qualitative content analysis using conventional approach. Purposive sampling and census methods were used for selecting the interviewees and evaluation documents, respectively. Results: Participants had a broad perception toward the current status of the nurse faculties' PE. After analyzing their explanations and the content of the existing documents three themes emerged: "Internal evaluation factors", "professional factors" and "external factors" affecting on faculty performance evaluation. Conclusion: According to the studies those emphases on some internal and external factors for the PE system effectiveness, present findings show the current status of nurse faculties' PE is ineffective. So that is worthy the administrators to resolve or reduce issues. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
دکتر مهناز خطیبان | m khatiban ph d
دکتر مهرنوش پازارگادی | m pazargadi ph d
دکتر طاهره اشک تراب | t ashktorab ph d
گیتا سنگستانی | g sangestani m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1087&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|