مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۵

عنوان فارسی بررسی همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: خودکارآمدی ریشه در نظریه شناختی ـ اجتماعی بندورا دارد. پژوهش حاضر براساس نظریه بندورا و با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی پرستاری دانشجویان سال آخر انجام شد. روش کار:پژوهش همبستگی حاضر با نمونه ای متشکل از 207 دانشجوی پرستاری سال آخر انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل " خودکارآمدی عملکرد بالینی" با 37 عبارت در چهار حیطه و مقیاس لایکرت 100-0 و "عملکرد بالینی پرستاری" با 5 سناریوی موردی و 15 سوال چهار گزینه ای بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه "خودکارآمدی عملکرد بالینی" 96/0 &alpha= با دامنه بین 92/0- 90/0، پایایی آزمون مجدد با فاصله دو هفته 94/0r = بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه "عملکرد بالینی پرستاری" 78/0&alpha= و پایایی آزمون مجدد 81/0r = بود. نتایج: یافته ها نشان داد که بین "خودکارآمدی عملکرد بالینی" با "عملکرد بالینی پرستاری" (001/0>p، 425/0 = r) همبستگی مثبت و معنادارآماری مشاهده شد. نتیجه نهایی:با توجه به میانگین درصد نمراتواحدهای مورد پژوهش، خودکارآمدی و عملکرد بالینی دانشجویان سال چهارم پرستاری متوسط بود. همچنین بین "خودکارآمدی عملکرد بالینی" با "عملکرد بالینی" دانشجویان پرستاری همبستگی وجود داشت. لذا، عوامل غیردرسی، مانند خودکارآمدی، در عملکرد دانشجویان، بخصوص در بالین، نقش مهمی را بر عهده دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی ، عملکرد بالینی پرستاری ، همبستگی

عنوان انگلیسی Correlation Study of Nursing Students’ Self-Efficacy with Clinical Performance
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective:The concept of self-efficacy stems from social-cognitive theory. Present research was conducted, consistent with Bandura’s Self-Efficacy Theory, with the purpose of identified correlation of nursing students’ self-efficacy with clinical performance. Materials & Methods: This correlation study conducted with a sample of 207 nursing students. The research instruments concluded, “Clinical Performance Self-efficacy” scale consists of four dimensions with 37 items (0-100 Likert-format) and “Nursing Clinical Performance” with 5 case scenario and 15 questions. Validity and reliability of the scales were tested. Internal reliability of “Clinical Performance Self-efficacy” scale had &alpha=0.96 the dimensions Cronbach’s &alpha ranged from 0.90 to 0.92. Test–retest reliability with a 2-week time interval was r = 0.94. Internal reliability of “Nursing Clinical Performance” scale had &alpha=0.78. Test–retest reliability was r = 0.81. Results: Result showed that significant correlation was detected between "clinical performance self-efficacy" and "nursing clinical performance" (r = 0.425, p< 0.001). Conclusion: Based of the percentile average of scores, self-efficacy and clinical performance of nursing students were moderate. Also, there was significant correlation between "clinical performance self-efficacy" and "nursing clinical performance" of nursing students. Therefore, non educational factors, such as self-efficacy, had an important role in students' performances, especially in clinical settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Correlation / Nursing Clinical Performance / Self Efficacy

نویسندگان مقاله دکتر فاطمه چراغی | f cheraghi ph d


دکتر پرخیده حسنی | p hassani ph d


هدیه ریاضی | h riazi m sc



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1088&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات