مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۵-۱۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر میزان الکترولیت‌های سرم در بیماران همودیالیزی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف:یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران همودیالیزی اختلالات الکترولیتی است. بسیاری از بیماران آگاهی کاملی از محدودیت مصرف رژیم غذایی ندارند. آموزش ابزاری قدرتمند برای کمک به بیماران در تصحیح رفتارها و ارتقا توانایی، دانش و آگاهی آنها برای عملکرد صحیح می­باشد. یکی از روش­های آموزش، آموزش به شیوه گروه کوچک است. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی داده­های مورد نظر از 42 بیمار همودیالیزی در سال 1389 جمع­آوری شد. قبل از شروع آموزش­ها، میزان الکترولیت­ها ثبت شد. سپس آموزش گروهی طی 4 جلسه ارائه شد. یک هفته و یکماه پس از اتمام آموزش مجدداً الکترولیت­ها اندازه­گیری شد. نتایج: میانگین سدیم سرم بیماران قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 21/137، 81/135 و 95/134 میلی اکی والان بر لیتر بود که از لحاظ آماری اختلاف معناداری نداشته است. میانگین پتاسیم سرم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 16/5، 96/4 و 99/4 میلی اکی والان بر لیتر بود که در یک هفته بعد از آموزش تغییرات معنادار بوده(05/0>P) اما در یک ماه بعد از آموزش کاهش معناداری از لحاظ آماری وجود نداشته است. میانگین کلسیم قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 76/8، 25/9 و 58/9 میلی گرم بر دسی لیتر بود که تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>p). میانگین فسفر قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 15/5، 45/4و 60/4 میلی گرم بر دسی لیتر بود که این تغییرات از لحاظ آماری معنادار بوده است(05/0>P). نتیجه نهایی:آموزش به شیوه گروه کوچک باعث کاهش اختلالات پتاسیم، فسفر و کلسیم در بیماران همودیالیزی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ، الکترولیت های سرم ، گروه کوچک ، همودیالیز

عنوان انگلیسی The Effect of Small Group Education on Serum's Electrolytes in Hemodialysis Patients
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective:One of the most and important problems of hemodialysis Patients is electrolytes disorders. Most of patients have not suitable knowledge about their diet's restrictions. Education is a powerful method to help patients for modification of their behaviors and improve their abilities and knowledge for good performance. Small group education is a kind of group education. Materials & Methods: This is a quasi-experimental study that data were collected from 42 Hemodialysis patients. Before education serum's electrolytes measured. Then small group education performed in 4 sessions. One week and month after education this variables measured again. Results: The means of serum's sodium before, one week and one month after education was 137.21, 135.81 and 134.95 meq/l respectively which was not statistically significant (P>0.05). The means of serum's potassium before, one week and one month after education were 5.16, 4.96 and 4.99 meq/l respectively differences between before education and one week after education was statistically significant(P< 0.05), but differences between before education and one month after education was not statistically significant (P>0.05).The means of serum's calcium before, one week and one month after education were 8.76, 9.25 and 9.58 mg/dl respectively which was statistically significant (P< 0.05). The means of serum's phosphor before, one week and one month after education was 5.15, 4.45 and 4.60 mg/dl respectivelywhich was statistically significant (P< 0.05). Conclusion:Small group education is effective to modifying the disorders of serum's potassium, calcium and phosphor in hemodialysis' patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر خدایار عشوندی | kh oshvandi ph d


ملیحه آدینه فتح آبادی | m adineh fathabady m sc


غلامحسین فلاحی نیا | gh falahi nia m sc


دکتر فرحناز دادرس | mohammad farahnaz dadras



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1077&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات