مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش استانداردهای پیشگیری از عفونت‌های نفاسی بر آگاهی و عملکرد بالینی ماماها
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: عفونت های نفاسی از علل عمده مرگ و میر مادران و بسیاری از عوارض دوران بارداری به خصوص در کشورهای جهان سوم می باشد. بنابراین به کارگیری اصول کنترل عفونت در حین ارائه مراقبت های مامایی الزامی است، در همین راستا سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 استانداردهایی را برای ماماها جهت کنترل طراحی نموده که لازم است به نحو صحیح آموزش داده شوند. بدین لحاظ پژوهش حاضر جهت تعیین و مقایسه‌ی تاثیر آموزش توصیه های سازمان‌بهداشت جهانی در زمینه پیشگیری از عفونتهای نفاسی ‌ برمیزان آگاهی و عملکرد بالینی پرسنل مامایی بیمارستان فاطمیه شهرهمدان درسال 1387 انجام گردید. روش کار: مطالعه‌ی نیمه تجربی حاضر جهت کلیه‌ی ماماهای شاغل دربیمارستان منتخب انجام‌گردید. برای نمونه‌ها، آموزش استانداردهای طراحی شده‌ی سازمان بهداشت جهانی اجراشد. ابزار گردآوری اطلاعات را، 1ـ پیش‌آزمون آموزش‌های تئوری 2ـ پس‌آزمون آموزش‌های تئوری و 3ـ چک‌لیست مشاهده‌ای عملکردتشکیل می‌داد. روایی ابزارها با مطالعه متون علمی و نظر اساتید و پایایی آنها با روش آزمون مجدد تایید گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت. نتایج: نتایج، اختلاف معنی‌داری را بین میزان آگاهی p< 0/005)) وعملکردبالینی(p< 0/001) پرسنل مامایی قبل و بعد از آموزش استانداردهای طراحی شده سازمان بهداشت جهانی درمورد پیشگیری از عفونتهای نفاسی نشان‌داد. نتیجه نهایی: بنابر یافته های حاصل می توان نتیجه گرفت که روش پیشنهاد شده‌ی سازمان بهداشت جهانی جهت آموزش استانداردهای پیشگیری از عفونت نفاسی می تواند سبب افزایش آگاهی و عملکرد بالینی ماماها گردد. لذا توصیه می‌شود در مقیاس بزرگتری آموزش‌های لازم صورت‌گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی ، عفونتهای پس از زایمان، عملکرد بالینی ماما

عنوان انگلیسی The Effectiveness of the Education of the World Health Organization's Recommendations about Puerperal Infections on the Midwives' Knowledge and Clinical Performance in Fatemieh Hospital in Hamadan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective:Annually, numerous women die as a result of pregnancy or child birth, nearly all in developing countries as Iran. Therefore, the World Health Organization (WHO) in 2007 focused on the education of the proper management of the labor and puerperal infections for midwives. This study performed to determine and compare the effect of the education of the WHO’s principles on knowledge and clinical performance of the midwives in Fatemieh Hospital in Hamadan 2007. Materials & Methods: This quasi experimental study was done for the all midwives in the selected hospital. The standards design by WHO trained to the sample group. The data gathered by: 1) Pretest questionnaire, 2) Posttest questionnaire, and 3) the observational performance checklist. The validity of the tools was increased by the literature reviews and the experts’ comments and the reliability was improved by the test- retest. The data were analyzed by the SPSS version 16. Results:The findings showed that there are significant statistical differences between the mean of the midwives’ knowledge (P <.005) and clinical performance (P<.001) before and after the education of the post partum Infection. Conclusion:The education of the proper management of the puerperal infections according to the WHO’s standards can improve the knowledge and the clinical performance of midwives, so, it is recommended that this education do learn for larger groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا معصومی | z masoomi m sc


دکتر مهناز خطیبان | m khatiban ph d


بتول خداکرمی | b khodakarami m sc



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1080&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات