|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل بازدارنده ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: اجرای فرایند ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری به سبب ماهیت پیچیده ارائه خدمات در مراکز آموزشی درمانی کشور با موانع متعددی روبروست که موجب فقدان کارایی و اثربخشی ارائه خدمات برای مددجویان می شود. لذا مطالعه حاضر در راستای شناخت موانع ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی ، در سال 1387 صورت گرفته است. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی بوده، حجم نمونه شامل 56 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی خوی و نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. روایی ابزار به روش روایی محتوایی ، و پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ (88/0) انجام شد. نتایج: آزمون فریدمن نشان داد تفاوت آماری معنی داری بین هفت حیطه از موانع ارتقاء کیفیت از دیدگاه پرستاران وجود دارد. بیشترین عوامل بازدارنده " عدم برنامه ریزی بلند مدت توسط مدیران" و " عدم مشارکت" می باشد و کمترین عامل بازدارنده " ارتباطات" در سازمان می باشد. نتیجه نهایی: با توجه به نتایج به نظر می رسد که فرایند مدیریت و کاربرد عناصرآن جهت ارائه مطلوب مراقبت و خدمات پرستاری با اهمیت می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارتقاء کیفیت ، پرستار ، خدمات پرستاری ، موانع |
|
عنوان انگلیسی |
Barriers of Quality Nursing Services Promotion from Viewpoint of Nurses |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective:To carry out process ofpromotion in quality of nursing services as a result of nature giving services inmedical educational centers expose with several barriers that cause lack of usefulness of nursing services for clients. Therefore this study has done todistinguish barriers of quality nursing services promotion from viewpoint ofnurses in medical educational hospitals of Khoy city, 2009. Materials & Methods:This study is descriptive andthe study population consisted of 56 nurses that work in medical educationalhospitals of Khoy city, Sampling was simple accidental and data collectedby questionnaire . Validity of scale determined bycontent validity. Reliability of scale determined byCronbachalpha (0.88). Results:Fridman test showed there was positive andsignificant correlation between seven dimensions of barriers of quality nursingservices from viewpoint of nurses. The most barriers were “lake of longtimeplanning by managers” and “lake of partnership” and the least barriers were “lack of communications “ in organizat ion. Conclusion:In regarding to resultsit seemed that management process and application of items is important forprovidingnursing careandnursing services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Barriers / Nurse / Nursing Services / Quality Promotion |
|
نویسندگان مقاله |
معصومه اکبربگلو | m akbarbegloo m sc
رقیه بایرامی | r bairami m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1083&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|