|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر روش های انحراف فکر بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به استرابیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف : کودکان در پاسخ به درد تحریک پذیر ، بی قرار و هیجان زده می شوند اغلب کودکان درد ناشی از تزریق را پیش بینی می کنند و با رفتار های غیر سازگارانه توام با اضطراب قبل از تزریق، مانع انجام آن می شوند آنها معمولا وقت زیادی را برای پذیرش تزریق صرف می کنند. بنابراین مطالعه فوق به منظور بررسی تاثیر روش های انحراف فکر بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به استرابیسم مراجعه کننده به اتاق عمل چشم بیمارستان آموزشی درمانی شفای کرمان انجام گردید . روش کار : این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در آن به مقایسه تاثیر دو روش انحراف فکر( حباب ساز و لمس درمانی) در شدت درد در حین رگ گیری کودکان مبتلا به استرابیسم مراجعه کننده به اتاق عمل بیمارستان شفای کرمان پرداخته شد. تعداد 72 مراجعه کننده در گروه سنی 5 تا 12 سال و به صورت در دسترس طی چهارده ماه انتخاب شدند و به سه گروه به صورت تصادفی تقسیم شدند . یک گروه ،گروه شاهد و یک گروه کودکان تحت انحراف فکر با روش استفاده از حباب ساز و گروه سوم انحراف فکر با استفاده از لمس درمانی بودند ابزار گرداوری داده ها مقیاس اوچر بود. دادها با استفاده از SPSS16 جمع آوری شد . نتایج : یافته ها نشان داد که اکثر شرکت کنندگان(6/66% ) در گروه سنی 5 تا 8 سال و پسر بودند (7/54%) . میانگین شدت درد در گروه شاهد یا عادی 9/18 در گروه بازی با حباب ساز 7/10 و در گروه لمس درمانی 2/11بود بین شدت درد در دو گروه انحراف فکر بوسیله لمس و بازی درمانی تفاوت معنی داری وجود نداشت(05/0(p> اما بین شدت درد در این دو روش و گروه عادی تفاوت معنی دار بود (05/0. (p< نتیجه نهایی : استفاده از روش های انحراف فکر باعث کاهش درد در حین رگ گیری در کودکان می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حباب سازی ، درد در کودکان ، لمس درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Distraction Techniques on Pain Intensity Catheter Insertion in Children with Strabismus |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Children are excitable, restless and excited in response to pain. Most children predict pain by injecting and prevent it with non-adaptive behaviors combined with stress before the injection they usually spent a lot of time for accepting injection. Materials & Methods: This study was a quasi-experimental study. 72 patients to the age group 5 to 12 years old in 14 monthswere randomly assigned to three groups. One group was control and two groups experimental. Control group received verbal routine education by nurses and experimental groups received a touch therapy and play with bubbles instrument. Tool collection was oucher scale. Data was collection with spss version 16. Results: 54.7% mails and 66.6% at age 5 -8 years old participated in the study. The mean intensity of pain was in the control group (18.9), touch therapy group (11.2) and bubbles instrument (10.7). There was a statistically significant reduction in pain of experimental groups (p< 0.05). There was no statistically significant between experimental groups at reduction in pain (p>0.05 (but there was a statistically significant between experimental groups and control group at reduction of intensity of pain (p< 0.05). Conclusion: The use of distraction techniques is a useful method for reduction in pain intensity catheter insertion in children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Bubbles Maker / Pain in Children / Touch Therapy |
|
نویسندگان مقاله |
رقیه مهدی پور رابری | r mahdipour raberi m sc
منیرالسادات نعمت اللهی | m nematollahi m sc
فاطمه اسماعیل زاده نوقایی | f ismaielzadeh nighabi m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1071&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|