|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۵۰-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
موانع آموزش به بیمار از دید بیماران و پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف :آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می باشد. موانع زیادی مانند اضطراب ، درد ، بی اطلاعی از فواید آن،عدم همکاری بیمار ، کمبود نیروی انسانی و وقت ، کمبودآگاهی و مهارت پرستاران ،عدم علاقه پرستاران به آموزش به بیمار وعوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد، با توجه به اهمیت مسئله ، مطالعه موانع آموزش به بیمار از دید بیماران بستری و پرستاران شاغل و مقایسه آنها ضروری به نظر می رسد. روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی بوده و کلیه پرستاران شاغل به تعداد50 نفر به صورت سرشماری و به همان تعداد بیمار بستری به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند ، داده ها با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه و پرسش جمع آوری گردید و برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون های تی و کای دو استفاده شد. نتایج : میانگین سنی بیماران 37 و پرستاران 34 سال بود . از دیدگاه بیماران بستری بیشترین موانع ، کم سوادی بیماران (42 درصد)، عدم آگاهی بیماران از حقوق خود (40درصد )، کمبود منابع آموزشی (50درصد )نامناسب بودن محیط آموزشی (54 درصد)، کمبود بودجه (68 درصد )، کمبود فضای آموزشی (64 درصد )، اهمیت ندادن مدیران به آموزش به بیمار (56 درصد ) بود. از دیدگاه پرستاران شاغل بیشترین موانع ، عدم آگاهی بیماران از حقوق خود (58 درصد )، فقدان علاقه بیمار به تغییر رفتار (50 درصد)، وظایف زیاد پرستاران (94 درصد )، کمبود نیروی انسانی (88 درصد )، کمبود بودجه( 68 درصد )، کمبود فضای آموزشی (62 درصد )، اختلاف نظر بین متخصصین (42 درصد )بود. نتیجه نهایی :یافته ها در مورد موانع مربوط به بیمار ، در خصوص ، عدم همکاری بیمار و عدم پذیرش آموزش از سوی بیمار بین پرستاران وبیماران با استفاده از آزمون تی اختلاف معنی دار آماری را نشان داد. در مورد موانع مربوط به پرستار ، وظایف زیاد پرستاران بین پرستاران و بیماران با استفاده از آزمون تی اختلاف معنی دار آماری نشان داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش به بیمار ، بیماران ، پرستاران ، دیدگاه ، موانع آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Survey of Education Barriers from Nurses and Patients Viewpoint |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective:Patient education is a basic rights of patients. But it has difficulties and barriers for doing, example anxiety, pain, lackof information about benefits, lack of patient coorperation, problems of human sources, deficit of nurses's knowledge and skills. deficit of nurses interests for patient education, management factors. So we decided to do "survey of patient education barriers from patients and nurses viewpoint. Materials & Methods:It is a descriptive-analytical study and selected 50 nurses and 50 patients .collection data and information was done by questionnaire with interview method .all information were tabulated in computer analyzed with spss (11edition) statistical test such as T test and chi-square. Results:The finding indicated that mean of patient's age were 37 and nurses were 34.from viewpoint of patients , major's barriers were illiteracy of patients(42%), knowledge deficit of patient about their rights(40%), inadequacy of educational source(50%), insufficient of educational environment(54%), inadequacy of budget(68%), inadequacy of educational atmosphere(64%), inattention of managers for patient education (56%). From viewpoint of nurses , major's barriers were knowledge deficit of patient about their rights(58%), lack of patient interest for behaviour change(50%), numerous of nurse duties(94%), deficit of nursing staff(88%), inadequacy of budget(68%), inadequacy of educational environment(62%), disagreement between medical and health specialists(42%). Conclusion:Findings showed that there were a statistical significance differences between nurses and patients about patient barriers like, lack of patient coorperation and non compliance education(p< 0.05). Research findings showed that there were statistical significance differences between nurses and patients about numerous of nurses duties (p< 0.05). Nurses and patient were agreement about others patient education barriers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education Barriers / Patient Education / Nurses / Viewpoint |
|
نویسندگان مقاله |
حسین رستمی | h rostami m sc
دکتر سیدحسین منتظم | s h montazam ph d
اکرم قهرمانیان | a ghahremanian m sc
مژگان میرغفوروند | mojgan mirghafourvand
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1076&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|