|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۷، شماره ۱۲، صفحات ۳۵-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی برمیزان دلبستگی مادر ـ جنین در مادران نخست باردار |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف : دلبستگی مادر ـ جنین ارتباط مادر باردار و جنینش را نشان می دهد و بیانگر رابطه عاطفی- هیجانی بین مادر و جنین می باشد و می تواند موجب ایجاد رابطه مطلوب بین مادر و شیر خوار و ارتقاء رشد شناختی ،عاطفی و اجتماعی کودک گردد.لذا اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی بر میزان دلبستگی مادر- جنین در مادران نخست باردار انجام شده است. روش کار: این پژوهش از نوع مداخله ای است که برروی 83 نفر مادر باردار واجد شرایط انجام شد که از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده وبه طور تصادفی بین دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند .ابزار مورد استفاده شامل فرم مصاحبه و پرسشنامه دلبستگی مادر-جنین بوده است. برای گروه مورد چهار جلسه دو ساعته کلاسهای آموزش رفتارهای دلبستگی طی یکماه (هفته ای یکبار) برگزار شد .طی این مدت فرم های ثبت رفتارهای دلبستگی به مادران به شکل هفتگی داده می شد تا تکمیل کنند. گروه شاهد مراقبت های معمول بارداری دریافت نمودند .نمره دلبستگی قبل و بعد از مداخله در دو گروه سنجیده شد .جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مجذور کای، فیشر ،من ویتنی و تی استفاده شد . نتایج : یافته ها نشان داد که میانگین نمره دلبستگی مادر جنین قبل از مداخله در دو گروه مورد و شاهد به ترتیب 5/0±52/3و43/0±45/3بوده که از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت(78/0(p=. در حالیکه این میانگین بعد از مداخله به ترتیب 38/0±96/3و 41/0±42/3 بوده که اختلاف آماری معنی دار بوده است (001/0 p<). نتیجه نهایی: نتیجه پژوهش نشان می دهد که آموزش و انجام برخی رفتار های دلبستگی می تواند موجب افزایش میزان دلبستگی مادر- جنین گردد که به نوبه خود موجب ایجاد رابطه مطلوب بین مادر و شیر خوار و رشد بهترشناختی، ،هیجانی و اجتماعی کودک می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش ، رفتارهای دلبستگی مادر ـ جنین ، نخست باردار |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Training Attachment Behaviors on Primipara Maternal Fetal Attachment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Maternal-fetal attachment is a term used to describe the relationship between a pregnant woman and her fetus .Mothers that have high maternal-fetal attachment? display more confidence in their new role and show better postpartum adjustment . The present study was conducted to determine the effect of training attachment behaviors on maternal-fetal attachment. Materials & Methods: This interventional study was conducted on 83 pregnant women selected through purposive sampling from among the population of pregnant women admitted to health centers, and were divided randomly into case and control groups. Data collection instruments included interview checklist, maternal-fetal attachment scale. Participants in the experimental group received an intervention that included four sessions of 2 hours classes weekly, selected maternal-fetal interactive activities and recording them. But controls received only the routine pregnancy care . Scores of maternal-fetal attachment before and after intervention were compared across the two groups. Data were analyzed by spss 11. Results: The results indicated that mean score of maternal-fetal attachment before intervention in case and control groups were 3.52±0.5 and 3.45±0.43, and there was not significant difference between them(p=0.78). After intervention these scores were 3.96±0.38 and 3.42±0.41 , that there was significant difference between them(p<.001). Conclusions: The result indicated that simple interventions such as training maternal-fetal attachment behaviors can increase maternal-fetal attachment and increasing attachment can improve maternal-neonatal relationship and forms the basis for the child s future social, emotional and cognitive development |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education / Maternal Fetal Attachment Behavior / Primipara |
|
نویسندگان مقاله |
علیه عباسی | e abasi m sc
مهین تفضلی | m tafazoli m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1062&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|