مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۰-۵۰

عنوان فارسی بررسی میزان بکارگیری ارتباطِ درمانی توسط پرستاران در بیماران بستری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : ارتباط درمانی عبارت از یک ارتباط معنی‌دار و هدفمند است که پرستار با بیمار در جهت حل مشکلات او و ایجاد واکنش‌های سازگارانه در وی برقرار می کند. این پژوهش به منظور تعیین میزان بکارگیری ارتباطِ درمانی توسط پرستاران با بیماران بستری در مراکز اورژانس همدان انجام گرفت. روش کار : در این مطالعه توصیفی، 74 پرستار در 444 ساعت مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها از طریق مشاهده عملکرد پرستاران که در هر شیفت بطریق تصادفی ساده انتخاب میشدند، کسب گردید. میزان ارتباط، شیوه ارتباط، ومیزان رضایت بیماران، با استفاده از چک لیست و یادداشت‌های مشاهده‌گر،و تکمیل پرسشنامه توسط بیماران مربوطه مشخص می‌گردید.در نهایت جهت تجزیه تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار کامپیوتری SPSS استفاده شد. نتایج : در مجموع تعداد برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار در این مطالعه 787 فقره ثبت شد که طی یک شیفت کمترین آن 4 بار و بیشترین آن 30 بار انجام شده است. بررسیها همچنین نشان داد که میزان رضایت بیماران از ارتباط درمانی در 5/29% موارد کم، در 6/40% موارد متوسط و در 9/29% موارد زیاد بوده است.آزمون آماری نشان میدهد بین میزان رضایت بیماران با نسبت تعداد پرستار به بیمار در بخش مربوطه، ارتباط معنی داری وجود ندارد. نتیجه نهایی: مجموعاً نتایج حاکی از آن است که میزان برقراری ارتباط پرستاران در بخش‌های اورژانس ما مناسب و مطلوب نیست و از عوامل مهم آن میتوان به کمبود وقت ، محیط پر استرس و عدم توجه پرستاران به اهمیت ارتباط درمانی اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط ، بخش اورژانس ، بیمار ، پرستار

عنوان انگلیسی A Survey on Nurses-Patients Communication in Emergencies Wards
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: The communication for care is a purposive and significant relationship between nurses and patients results to solving patients' problems and develops coping mechanism. This study was done to determine the extent in which the nurse with in bed-patients in emergency wards of Hamadan educational hospitals. Materials & Methods: In this descriptive study 74 nurses were observed during 444 hours. The data gathered by observation of nurses with the structured observational check list and patients' satisfaction questionnaire. We used simple random sampling for nurses and their patients in each workday. Finally, the data saved and analyzed by SPSS. Results: Findings showed that 787 communications were recorded with minimum 4 times and maximum 30 times in a workday. The levels of patients' satisfaction were low in 29.5%, medium in 40.6% and high in 29.9%. There was no significant relation between patient satisfaction and nurse-patient ratio in relevant wards. Conclusion: The amount of communication was unsuitable and undesirable. Lack of enough time, stressful condition, and inadequate consideration to communication maybe some of the causing factors. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گیتا سنگستانی | g sangestani m sc


غلامحسین فلاحی نیا | gh fallahinia m sc


نجیبه جعفریان | n jafarian m sc



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1047&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات