|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی خصوصیات مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: بیشترین حجم آموزش پرستاری و مامایی به صورت بالینی در بیمارستان ها ارائه می شود. آموزش بالینی مهم ترین بخش آموزش پرستاری بوده و در جهت بهبود آموزش بالینی دو عنصر مهم دانشجویان و مربیان دارای اهمیت هستند. لذا هدف از این مطالعه تعیین خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که بر روی 137 دانشجوی پرستاری و مامایی انجام گردید. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل56 سوال و در پنج حیطه شامل ویژگی های (حرفه ای – 8 سوال) ، (شخصی-11 سوال) ، (ارتباطی-16 سوال) ، (تدریس-14 سوال) ، (ارزشیابی-7 سوال) با مقیاس لیکرت 0 تا 5 بود. نتایج با نرم افزار spss به صورت میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که مهم ترین خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان به ترتیب عبارتند از: داشتن حسن خلق با میانگین (84/0±48/4)، مسئولیت پذیری در برابر اعمال خود با میانگین (75/0± 47/4)، نشان دادن مهارتهای بالینی وقضاوت حرفه ای صحیح با میانگین(70/0± 43/4) می باشد و پایین ترین خصوصیت از دیدگاه دانشجویان مربوط به آموزش به کارکنان بخش با میانگین(12/1±60/3) بود. در بررسی حیطه های خصوصیات مربی بالینی اثر بخش حیطه ویژگی های ارزشیابی با میانگین87/0± 27/4 دارای بیشترین امتیاز گردید. نتیجه نهائی: در این پژوهش کلیه خصوصیات مطرح شده در پرسشنامه با نمره بالا مورد تایید دانشجویان قرار گرفت. بنابراین همه مدرسان بالینی باید سعی کنند که به این ویژگی ها دست پیدا کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اثربخشی ، پرستاری و مامایی ، دانشجو ، مدرس بالینی |
|
عنوان انگلیسی |
The View Point of Nursing and Midwifery Students About Characteristics of Effective Clinical Instructors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction& Objective : Major part of professional nursing education takes place in clinic .Clinical teaching is one of the important subject in nursing education .For quality improvement of clinical education should consider two important factors, university students and clinical instructors. This study aims to assess students view point about characteristics of effective clinical instructors in Shahrekord University of Medical Sciences. Materials & Methods: This is a descriptive study was performed to 173 students of nursing and midwifery, the data gathering tool was a questionnaire of 56 questions in the five subscales of (professtional-8 items), (personal-11items),(communicative-16 items),(teaching methods 14-items) and (evaluation-7 items) using 0 to 5 likert scale. The data were analyzed by spss software. Results: The results show that most important characteristic of effective clinical instructors were good tempered(4/48±0/84), responsibility for one‘s own action(4/47±0/75)and demonstrates clinical skill and proper professional judmen t(4/43±0/70) , the least important characteristic as (educating clinical ward`s staff whit a mean score of( 3/60±1/12). The students perceptions of effective clinical Characteristics identified evaluation subscale as most important ( 4.27 ±0/87). Conclusion: All of the characteristics of effective clinical instructors identified in this study by students and were rated high .Thus all instructors should try to achieve these characteristics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اعظم علوی | a alavi m sc
ندا پروین | n parvin m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1032&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|