مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۷

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای تأثیر یادگیری انفرادی و مشارکتی بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: آموزش یکی از مؤثرترین وسایلی است که تربیت در اختیار می گیرد.لذا روش آموزش قابل توجه است ومربیان عصر حاضر تاکید فراوانی بر روش آموزش مبتنی بر تفکر دارند.زیرا شواهدی وجود دارد که گروههای یادگیری مشارکتی به سطوح بالاتری از تفکر دست یافته واطلاعات ویافته ها راطولانی تر از فراگیرانی که بشکل انفرادی عمل می نمایند، بخاطر می سپارند. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر تفکر انتقادی دانشجویان صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی است.نمونه پژوهش شامل 38 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی بوده است.برای اندازه گیری میزان یادگیری فراگیران در این پژوهش از یک آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده شد. درآغاز مطالعه، آموزش یک موضوع برای تمامی نمونه های مورد پژوهش صورت گرفت.در مرحله بعد نمونه ها بشکل مبتنی بر هدف به دوگروه یادگیری مشارکتی وانفرادی تقسیم وتجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss وآزمونt مستقل انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات در دو گروه یادگیری مشارکتی و انفرادی نشان داد.همچنین بین نمرات دو گروه یادگیری مشارکتی وانفرادی در سطوح بالای حیطه شناختی اختلاف معنا داری مشاهده شد.اما بین میانگین نمرات سطوح پایین حیطه شناختی در دو گروه یادگیری تفاوت معنا داری بدست نیامد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت که بین دو روش یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد، بطوری که تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر سطح تفکر انتفادی فراگیران به مراتب بیش ازروش یادگیری انفرادی می باشد. لذا پیشنهاد می گردد از این روش بیش از پیش درامر آموزش دانشجویان پرستاری ومامایی استفاده شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری انفرادی، یادگیری مشارکتی ، تفکر انتقادی

عنوان انگلیسی The Effect of Collaborative Learning on Critical Thinking of Nursing and Midwifery Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objectives: Instruction is one of the most effective factors contributing to learning. As a result instruction methods in use are worthy of some notice and contemporary instructors lay great emphasis on thinking-based methods of education. There is evidence that collaborative learning is more effective than individual learning, whereby, learners could achieve higher levels of thinking and that they could remember the information and details for longer periods of time. Therefore, this research was undergone with the purpose of making a comparitive analysis of the effect of individual learning and collaborative learning on the critical thinking of students. Materials & Methods: This research is a quasiexperimental study, the specimens of which were 38 freshmen of the nursing and midwifery college. To measure the degree of learning of each student, a progress test was administered after teaching a topic to the students and then randomly assigning them into two groups of collaborative learners and individual learners. The analysis of data was done by spss, a software, and by the application of an independent T-test. Results: This study revealed a significant statistical difference between the average marks of these two groups. Further, a noticeable statistical difference was also observed in the higher levels of the cognitive domain of these two groups of learners. However, the difference in average of these two groups in lower levels of cognitive domain was not found to be statistically significant. Conclusion: Based on the results of this research, it can be concluded that there is a significant difference between collaborative learning and individual learning, and that the prior one is much more effective on the level of the critical thinking of students than the latter one.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین رنجبر | h ranjbar m sc


دکتر حبیب ا اسماعیلی | h esmaili ph d



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1011&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات