علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۷-۴۵

عنوان فارسی نقش واسطه ای افسردگی و اضطراب در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: دیابت یکی از شایع­ترین بیماری­ های مزمن بوده و نیاز به خودمراقبتی دارد. هدف از مطالعه حاضر،تعیین نقش واسطه ­ای افسردگی و اضطراب در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو بود. مواد و روش‌‌ها: تعداد 108 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو (57 زن، 51 مرد) در این پژوهش شرکت کردند. این بیماران  به روش نمونه گیری هدفمند از بین افراد مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران در سال 1396 انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامه استاندارد 21-DASS، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه رفتارهای خودمراقبتی (SDSCA) را از طریق خود گزارشی تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص­ های آمار توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS  نسخه 16 و آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که خودمراقبتی و راهبردهای سازش یافته تنظیم شناختی هیجان با اضطراب، افسردگی و استرس دارای همبستگی منفی معنادار و راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان با اضطراب، افسردگی و استرس دارای همبستگی مثبت معنادار هستند (P>0.01). نتایج تحلیل مسیر نیز حاکی از نقش واسطه­ ای افسردگی و اضطراب در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اطلاعات حاصل، در زمینه خودمراقبتی در بیماران دیابتی، مداخلات روانشناختی را به منظور تنظیم هیجانات و کاهش افسردگی و اضطراب مورد توجه قرار داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، اضطراب، تنظیم هیجان، خودمراقبتی

عنوان انگلیسی The Mediator Role of Depression and Anxiety in the Relationship between Cognitive Emotional Regulation and Self-care in Type 2 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Diabetes is one of the most common chronic diseases and requires self-care. The purpose of this study was to investigate the mediator role of depression and anxiety in the relationship between cognitive emotional regulation and self-care in type 2 diabetic patients. Materials and Methods: 108 patients with type 2 diabetes (57 women, 51 males) participated in this study. The patients were selected through targeted sampling from those referring to health centers in Tehran in 2016. The participants completed the 21st-DASS Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), and the Self-Care behaviors Questionnaire (SDSCA). Data were analyzed with descriptive and inferential statistics by using SPSS software version 16. Results: The results of this study showed that self-care and adaptive strategies of cognitive emotional regulation with anxiety, have a significant negative correlation and there is a significant positive correlation between non-adaptive strategies of cognitive emotion regulation and anxiety (P< 0.01). The results of path analysis also indicated the mediator role of anxiety in the relationship between cognitive emotion regulation and self-care in patients with type 2 diabetes. Conclusions: According to the result, in the field of self-care in diabetic patients, it is necessary to consider psychological interventions to regulate emotions and reduce depression and anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Depression, Emotional Regulation, Self-care

نویسندگان مقاله سمیه رامش | Somayeh Ramesh
PhD student of Health psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مونا قاضیان | Mona Ghazian
MSc Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

امین رفیعی پور | Amin Rafiepoor
Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

علیرضا صفری | Ali Reza Safari
MSc Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-463-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-1034071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات