ارگونومی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۸-۱۶

عنوان فارسی رویکرد ارگونومیک در طراحی محصولات و چالش های پیش رو
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهمیت طراحی محصولات مختلف بدلایل اقتصادی و همچنین تغییر دیدگاههای کاربران، سیاست گذاریها و نیازهای قانونی در طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. متناسب با این تغییرات، علم ارگونومی نیز به عنوان یکی از مهمترین علوم تآثیر گذار در زمینه طراحی محصولات از نظر برقراری تناسب بهینه بین کاربر و محصول، رشد و توسعه یافته است. هدف از این مطالعه بررسی مهمترین ملاحظات و رویکردهای مختلف سنتی و جدید ارگونومی در طراحی محصولات و همچنین چالشها و محدودیتهای پیش رو در این زمینه بوده است. روش کار: جستجوی مقالات از طریق بانک‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو نظیر Ergonomics Abstracts، Pubmed/Medline، Web of Science، Science Direct، Scopus و Google Scholar و کلید واژه‌های طراحی، محصول، ارگونومیک، روش‌های طراحی و رویکردهای طراحی صورت گرفت. جستجو محدود به مقالات انگلیسی زبان با متن کامل و منتشر شده در ژورنالهای Peer Review بین سالهای 1990 تا 2015 بود. یافته‌ها: مقایسه رویکردهای سنتی و جدید ارگونومی در طراحی محصول نشان می‌دهد که رویکردهای جدید با در نظر گرفتن جنبه‌ها و جزئیات بیشتری از تعامل کاربر-محصول و زمینه کاربرد، به طراحان در انتخاب یک مدل بهینه از محصول کمک می‌کنند. ملاحظات ارگونومیکی در رابطه با طراحی و تولید محصولات نیز شامل جنبه‌های مهندسی، عوامل روانی-اجتماعی و در نظر گرفتن قابلیت‌ها و محدودیت‌های کاربران و محصولات جهت برقراری تناسب بهینه بین کاربر و محصول می‌باشند. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد که در دنیای امروزی دیگر اکتفا به روشهای سنتی به تنهایی نمی‌تواند متضمن موفقیت یک محصول در بازار، بخصوص در مقیاس جهانی و برای طیف وسیعی از کاربران باشد. به عبارت دیگر، لحاظ کردن جنبه‌های مختلف فنی (از نظر تعامل کاربر با محصول) و حقوقی (محیط زیست، توسعه پایدار، صرفه اقتصادی و...) که در رویکردهای جدید ارگونومی مطرح می‌شوند می‌تواند به عنوان راه حل اصلاحی و تکمیلی جهت موفقیت محصولات در بازار و همچنین بهبود کیفیت محصولات از دیدگاه ارگونومیکی مورد توجه قرار گیرند. هرچند که برای رسیدن به این هدف ممکن است متخصصین ارگونومی با چالشهایی مواجه باشند، ولی ارائه ارگونومی با کیفیت و مطابق با اصول علمی و به روز شده توسط ایشان در طراحی محصول می‌تواند به عنوان یک راه حل مؤثر برای غلبه بر این چالشها در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارگونومی، طراحی، محصول، کاربر محور

عنوان انگلیسی Ergonomic Approaches and Challenges in Product Design
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The importance of product design has been dramatically increased in recent years due to economic considerations as well as changes in user preferences, policy making and legal needs. In response to this, and as one of the most influential branches in the field of product design (in terms of the fit between product and user), ergonomics has also been developed proportionally. The aim of this study was to review the most important considerations and different traditional and new approaches in product design as well as challenges and limitations in this regard. Methods: A review was made of the relevant electronic databases including Ergonomics Abstracts, PubMed/Medline, Web of Science, Science Direct, Scopus and Google Scholar using the following keywords: product, design, ergonomic, design procedures and design approach. The search was limited to full text articles in the English language, published in peer reviewed journals between 1990 and 2015. Results: Comparison of the traditional and new approaches in product design indicated that the new approaches helped designers to choose the best product model based on various aspects and a more detailed interaction between user and product. Ergonomic considerations in product design also include engineering and psychological aspects as well as taking into account abilities and limitations of both products and users, to find a good fit between user and product. Conclusions: The findings suggest that the traditional approaches in product design alone may not anymore guarantee the success of a product in the market, particularly in universal scale and for a wide range of users. In other words, consideration of various technical (in terms of user-product interaction) and legal (environment, sustainability, cost benefit, etc.) aspects in new ergonomic approaches may be taken into account to improve the quality and success of the products in the global market. Ergonomists may encounter with some challenges to achieve this goal, but high-quality ergonomics services can be considered as an effective solution in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ergonomics, Design, Product, User-Centered

نویسندگان مقاله ایمان دیانت | iman dianat
associate professor, department of occupational health and ergonomics, faculty of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشیار، گروه آموزشی بهداشت حرفه ای و ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

پروین عادلی | parvin adeli
msc of ergonomics, department of occupational health and ergonomics, faculty of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی، گروه آموزشی بهداشت حرفه ای و ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

امیر حسین طالبیان | amir hossein talebian
msc of ergonomics, department of occupational health and ergonomics, faculty of health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی، گروه آموزشی بهداشت حرفه ای و ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-47-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات