ارگونومی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۴

عنوان فارسی ارتباط درگیری شغلی با ویژگی‌های جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه :درگیری شغلی به میزان دلبستگی روانی فرد به شغل خود اطلاق می­شود و از دیدگاه ارگونومی، کارکنان با درگیری شغلی بالا به شغلشان اهمیت بیشتری داده و عملکرد مطلوب‌تری دارند. هدف مطالعه حاضر، تعیین میزان درگیری شغلی و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیکی معلمان مقطع راهنمایی شهرستان دالاهو (کرمانشاه) بود. مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به ‌صورت مقطعی بر روی 211 نفر از معلمان (161 مرد و 50 زن) انجام گرفت. داده­ها با استفاده از پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو جمع­آوری گردید. داده­ها با آزمون­های آماری اسپیرمن، تی تست مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری، 0.05 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: معلمان دارای میانگین سن 32.21 و سابقه کاری 8.49 سال بودند. 22.3%، 54.5% و 23.2% معلمان به ترتیب سطح درگیری شغلی کم، متوسط و بالا را داشتند. درگیری شغلی افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد (p=0.027 ) و افراد بدون شغل دوم، بیشتر از افراد دارای شغل دوم (p=0.006 ) بود. بین سن، جنس، سابقه کار و سطح تحصیلات با میزان درگیری شغلی رابطه معناداری یافت نگردید P>=0.05 نتیجه­ گیری: به‌ طورکلی سطح درگیری شغلی معلمان کم و متوسط بود. از مهم‌ترین دلایل آن حقوق نسبتاً پایین، دو یا چندشغله بودن و نداشتن جایگاه اجتماعی بالا بود. افزایش حقوق، تسهیلات ویژه مانند وام­های کم ‌بهره و ایجاد شرایط ارتقاء سطح علمی برای معلمین شبیه به اعضای هیئت علمی می­تواند در درگیری شغلی و وابستگی روانی آن‌ها به شغل­شان مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری شغلی، ارگونومی، عملکرد شغلی، معلمان

عنوان انگلیسی The relationship between teachers’ job involvement and demographic characteristics in Dalahou (Kermanshah) secondary schools in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Job involvement is defined as one’s psychological dependence on his/her job. Employees with high job involvement pay more attention to their job. The present study aimed to determine the relationship between teachers’ job involvement and demographic characteristics in Kermanshah (Iran) secondary schools during 2013. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 211 teachers (161 male and 50 female). Data were collected using the Job Involvement Scale. The collected data were analyzed using Spearman’s correlation coefficient, independent t-test, and analysis of variance (ANOVA). P values less than 0.05 were considered significant. Results: The teachers’ mean age and work experience were 32.21 and 8.49 years, respectively. Low, moderate, and high levels of job involvement were detected in 22.3%, 54.5%, and 23.2% of the teachers, respectively. Job involvement was significantly higher in married teachers than single subjects (p = 0.027). Moreover, teachers without a second job had higher job involvement than those with a second job (p = 0.006). There were no statistical correlations between job involvement and age, sex, work experience, or level of education. Conclusion: The participating teachers generally had low-moderate levels of job involvement. Low salary, working multiple jobs, and low social prestige were mostly responsible for such low levels of job involvement. Therefore, increasing teachers’ salary, providing teachers with special facilities (e.g. low-interest loans), and developing a system for teachers’ promotion (similar to that existing for faculty members) can be effective in increasing job involvement among teachers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job involvement, Ergonomics, Job performance, Teachers.

نویسندگان مقاله منصور ضیایی | mansour ziaei
research center for environmental determinants of health rcedh , kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز تحقیقات عوامل محیطی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

قباد رضایی | ghobad rezaei
2student research committee, occupational health department, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

حامد یارمحمدی | hamed yarmohammadi
2student research committee, occupational health department, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

الهه خوشبو | elahe khoshboo
3. دانشجوی بهداشت مدارس، آموزشکده فنی سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب، داراب، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی داراب (Islamic azad university of darab)

فرامرز قره گوزلو | faramarz gharagozlou
assistant professor in occupational health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran.
استادیار گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-70-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات