|
ارگونومی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۷۷-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تناسب ابعاد مبلمان آموزشی با اندازههای بدنی دانشآموزان در شهر یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: با توجه به اثرات زیانبار عدم تناسب بین ابعاد مبلمان آموزشی و ابعاد بدنی دانشآموزان این بررسی با هدف بررسی تناسب ابعاد مبلمان آموزشی با اندازههای بدنی دانشآموزان در شهر یزد انجام گرفته است. مواد و روشها: جامعه مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان یزد بود که بعد از تعیین تعداد افراد نمونه، پارامترهای ارتفاع رکبی، طول باسن رکبی، ارتفاع تکیهگاه آرنج، پهنای باسن، ضخامت ران و ارتفاع زیر کتفی 307 نفر از آنها اندازهگیری شد. همچنین از میان مبلمان های مورد استفاده در مدارس مورد مطالعه، دو نوع صندلی دستهدار و دو نوع میز و نیمکت که دارای درصد فراوانی بیشتری بودند برای تجزیه و تحلیل انتخاب شد. یافتهها: نتایج حاصل از مقایسات آماری نشان داد که در مبلمان نوع 1، عرض نشستنگاه با 74/96 در حد قابل قبول و آزادی ران با 100 درصد تناسب ایده آل است. در مبلمان نوع 2 عمق برای اکثریت دانشآموزان مناسب بود و عرض نشستنگاه با 42/96 تناسب در حد قابل قبولی میباشد، حد آزادی ران نیز با صد درصد تناسب خوبی را به خود اختصاص داد. در مبلمان نوع 3 فاکتوری با ضریب تناسب بالا وجود نداشته و در مبلمان نوع 4، عرض نشستنگاه و حد آزادی ران در حد مطلوب بود. نتیجهگیری: بهطورکلی میزان تناسب ابعاد مبلمان ها با ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان در حد مطلوب نیست. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri",sans-serif} |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شهر یزد، نیمکت، ابعاد بدنی، دانشآموزان، آنتروپومتری |
|
عنوان انگلیسی |
Assessing the appropriateness of educational furniture with body size of students in Yazd |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Due to the deleterious effects of mismatch between body dimensions of students and educational furniture, this study aimed to assess the size of students’ body in Yazd. Material and Methods: The study population included all high school students in Yazd city. Popliteal height, buttock-popliteal length, elbow rest height, hips width, thighs thickness and scapular elevation were measured in 307 students. Besides, in furniture used in the schools studied, two chairs and two benches that had a greater frequency of analysis were chosen. Results: The results of the statistical comparisons showed that type 1 furniture, seat width was acceptable for 96.74% and thigh freedom was 100% fit. The type 2 furniture depth for most students was appropriate, and seat width was acceptable for 96.42% of students. Thigh freedom was fit for 100% with a good rating. In type 3 furniture, there was not any parameter with good fit and in type 4 furniture, wide seat width and thigh freedom was desirable. Conclusions: In general, the furniture conformity with students’ anthropometry was not desirable. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt mso-para-margin:0cm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri",sans-serif} |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Yazd, Bench, Student, Body size, Anthropometry. |
|
نویسندگان مقاله |
محمد غفرانی | mohammad ghofrani
حبیب نوری | habib noori master amp;apos;s wood science and technology , civil faculty, shahid rajaee teacher training university, tehran, iran کارشناس ارشد رشته صنایع چوب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
احمد روشن بخش یزدی | ahmad roshan bakhsh yazdi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-189-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|