مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش فرا شناخت بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان باردار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش فرا شناخت یکی از روش­های بهبود بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی زنان باردار به شمار می­آید. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش فرا شناخت بر بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی زنان باردار بود. روش­کار: روش این پژوهش، نیمه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان باردار تحت مراقبت­های پزشکی مراجعه کننده به بیمارستان نمازی شهر شیراز در سال 1395 بود. حجم نمونه شامل 60 نفر از این جامعه بود، که به روش نمونه­گیری در دسترس و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه کیفیت زندگی و آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و SPSS.22 جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد. یافته­ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش­آموزان گروه آزمایش 4/33 (8/2) و گروه کنترل 7/34 (9/2) بود. نتایج پژوهش نشان داد که پیش آزمون بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش 6/85 بود که در پس آزمون به 2/99 افزایش یافت (0001/0>P) اما پیش آزمون گروه کنترل، 8/84 بود که در پس آزمون به 4/85 رسید (05/0P) اما پیش آزمون گروه کنترل، 5/86 بود که در پس آزمون به 1/87 رسید (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرا شناخت، بهزیستی روانشناختی، کیفیت زندگی، بارداری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Metacognitive Training on Psychological Well-being and Quality of Life in Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning to learn is one of the methods for improving the psychological well-being and quality of life of pregnant women. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of meta-cognitive education on the psychological well-being and quality of life of pregnant women. Methods: The method of this study was semi experimental and pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study included all pregnant women who were referred to Namazi Hospital in Shiraz in 1395. Sample size included 60 people from this community, who were randomly divided into two groups of 30 subjects. A psychological well-being questionnaire and a quality of life questionnaire, one-variable covariance analysis, and SPSS.22 were used for data collection. Results: The mean (SD) of the students in the experimental group was 33.4 (2.8) and the control group was 34.7 (2.9). The results of this study showed that the pre-test of well-being in the experimental group was 85.6 which increased to 99.2 in the post-test (P­< 0.0001), but the pre-test of the control group was 84.8, which reached to 85.4 in the post-test (P< 0.05). The pre-test of quality of life in the experimental group was 71.2 which increased to 89.7 in the post-test (P< 0.0001), but the pre-test of the control group was 86.5, which was 87.1 in the post-test (P< 0.05). Conclusion: It can be concluded that metacognitive education is effective in increasing the psychological well-being and the quality of life of pregnant women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله افسانه پرتو | afsaneh parto


مژگان حیاتی | Mojgan Hayati



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-933-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات