علمی پژوهان، جلد 17، شماره 3، صفحات 26-33

عنوان فارسی دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص اجرا و راه اندازی آموزش مجازی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش مجازی با توجه به اهمیت دستاوردها و گسترش بی وقفه و کم هزینه سیستم آموزشی، یکی از مسائل مطرح در جوامع اطلاعاتی و به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال توسعه و تحول است. هدف این مطالعه آگاهی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص اجرا و راه‌اندازی آموزش مجازی می باشد که نقش تعیین کننده در موفقیت یا شکست این نوع یادگیری خواهد داشت. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که در سال 96-95 بر روی 275 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند، انجام گردید. ابزار جمع آوری داده­ ها پرسشنامه ای بود که در چهار بعد به بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص راه اندازی و اجرای آموزش مجازی می پرداخت. همچنین داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و روش ­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین دیدگاه کلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به اجرای آموزش مجازی در دانشگاه 0/57±3/82 از 5 بود و از میان ابعاد مورد مطالعه در خصوص بررسی دیدگاه دانشجویان، بعد محیط آموزشی مبتنی بر هدایت آموزش دهندگان بیشترین نمره 61/0±11/4 و بعد محیط آموزشی مستقل کمترین نمره 0/88±3/56 را کسب نمودند. همچنین بر اساس دیدگاه دانشجویان عواملی نظیر استقلال، راهنمایی آموزش دهندگان و آموزش چند رسانه ای مهمترین متغیرهای موثر بر دیدگاه آنان از نظر موثر بودن آموزش مجازی بود. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به اجرا و راه‌اندازی آموزش مجازی در دانشگاه داشتند. لذا با بسترسازی اولیه مناسب، فراهم کردن زیرساخت های آموزشی، فرهنگی، تکنولوژیکی و همچنین نظارت و بازخورد تدریجی و بازنگری روش ­ها می­توان اقدام به اجرای این نوع آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Postgraduate Students’ Viewpoint on the Implementation and Launch of Virtual Learning; A Case Study of Hamadan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Given the importance of its achievements and endless and low-cost expansion of the educational system, virtual education is considered as one of the issues raised by the information communities. The purpose of this study was to examine the viewpoint of postgraduate students about the implementation of virtual education, which will play a decisive role in the success or failure of this type of learning. Materials and Methods: This research is a cross-sectional study which was conducted on 275 postgraduate students of Hamadan University of Medical Sciences who were selected by stratified random sampling. The data collecting tool was a questionnaire and data were analyzed in descriptive statistics methods (mean, standard deviation, frequency percentage) and inferential statistics (Spearman correlation and regression coefficients) by using SPSS v.20 software. Results: The results of this study revealed that the average of overall viewpoint in postgraduate students toward virtual education at university was 3.82 ± 0.57. The instructors' guidance-based learning environment dimension acquired the highest score (4.11±0.61) and the independent learning environment dimension gained the lowest score (3.56±0.88) among the studied dimensions on the assessment of students' viewpoints. As well as, factors such as independence, instructors' guidance and multimedia education were the most important variables that affecting their viewpoint regarding the effectiveness of virtual education. Conclusion: The results of the study showed that the students have a positive viewpoint on the implementation and launch of virtual education at the university. Therefore, this type of training at Hamadan University of Medical Sciences can be implemented with appropriate initialization, providing the educational, cultural and technological infrastructures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله Leila Masoumi - Assistant Professor, Department of Medical Library and Information Sciences, School of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

Hossein Vakilimofrad - Assistant Professor, Department of Medical Library and Information Sciences, School of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

Nasim Ansari - MSc, Medical Library and Information Sciences, School of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran

Razieh Bahramian - MSc, Medical Library and Information Sciences, School of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-417-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-1808701.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات