علمی پژوهان، جلد 17، شماره 3، صفحات 48-54

عنوان فارسی نقش خودنظم‌دهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پیشرفت تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آن از مسائل مهم در محیط‌های آموزشی است و در مطالعات متعددی به نقش خودنظم‌دهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اشاره شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین نقش خودنظم‌دهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی در میان 323 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1396 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خوگزارش دهی جمعیت‌شناختی و خودنظم‌دهیِ فراشناختی پینتریخ و همکاران بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 و با بهره گیری از آزمون‌های آنوا، تی مستقل و همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05 مورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 29 و میانگین آن 2/47±22/78 سال بود. دانشجویان 65/79 درصد از حداکثر نمره خودنظم‌دهیِ فراشناختی کسب کردند. میان خودنظم‌دهیِ فراشناختی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت (0/001 > & 0/360 =r). در مجموع 14 درصد از واریانس متغیر خودنظم‌دهیِ فراشناختی توسط متغیرهای زمینه‌ای مورد مطالعه پیش بینی شد که در این میان تحصیلات مادر (0/278 =β) و سن (0/226=β) پیش بینی کننده‌های قوی‌تری بودند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد تاکید بر برنامه‌ریزی مداخلات مؤثر ارتقای خودنظم‌دهیِ فراشناختی بتواند تاثیرات سودمندی را در ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشجویان بدنبال داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Meta cognitive Self-Regulation in Academic Achievement among College Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Academic achievement and study of the factors that affecting it are important issues in educational settings, and in several studies, the role of metacognitive self-regulation in the academic achievement of students has been mentioned. The purpose of this study was to determine the role of meta-cognitive self-regulation in academic achievement among students. Materials and Methods: This cross-sectional study was done among 323 college students in Kermanshah University of Medical Sciences, during 2017. Data collection was based on the self-report questionnaire including demographic and metacognitive self-regulation scale from Pintrich et al. Data were analyzed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 21 using t-test, Pearson correlation at 5% significant level. Results: The mean age of respondents 22.78 years (SD: 247), ranged from 18 to 29 years. The students achieved 65.79% of the maximum obtainable score for meta-cognitive self-regulation. The significant correlation indicated between the meta-cognitive self-regulation and academic achievement (r=0.306 and P < 0.001). The background variables accounted for 14% of the variation in the outcome measure of the meta-cognitive self-regulation which the mother education (β=0.278) and age (β=0.226) were major factors. Conclusion: It seems that emphasis on planning meta-cognitive self-regulation promotion programs could be useful in affecting academic achievement among college students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله Mehdi Mirzaei-Alavijeh - PhD of Health Education and Promotion, Social Development & Health Promotion Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran

Cyrus Jalili - PhD of Anatomi, Fertility and Infertility Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran

Somayeh Asadi - Student of Medical Doctor, Faculity of Medicen, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran

Laleh Solaimanizadeh -

Farzad Jalilian - PhD of Health Education and Promotion, Social Development & Health Promotion Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-1808704.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات