|
علمی پژوهان، جلد 17، شماره 3، صفحات 48-54
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش خودنظمدهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: پیشرفت تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آن از مسائل مهم در محیطهای آموزشی است و در مطالعات متعددی به نقش خودنظمدهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اشاره شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین نقش خودنظمدهیِ فراشناختی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی در میان 323 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1396 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خوگزارش دهی جمعیتشناختی و خودنظمدهیِ فراشناختی پینتریخ و همکاران بود. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 21 و با بهره گیری از آزمونهای آنوا، تی مستقل و همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05 مورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 29 و میانگین آن 2/47±22/78 سال بود. دانشجویان 65/79 درصد از حداکثر نمره خودنظمدهیِ فراشناختی کسب کردند. میان خودنظمدهیِ فراشناختی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت (0/001 > & 0/360 =r). در مجموع 14 درصد از واریانس متغیر خودنظمدهیِ فراشناختی توسط متغیرهای زمینهای مورد مطالعه پیش بینی شد که در این میان تحصیلات مادر (0/278 =β) و سن (0/226=β) پیش بینی کنندههای قویتری بودند. نتیجهگیری: به نظر میرسد تاکید بر برنامهریزی مداخلات مؤثر ارتقای خودنظمدهیِ فراشناختی بتواند تاثیرات سودمندی را در ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشجویان بدنبال داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Role of Meta cognitive Self-Regulation in Academic Achievement among College Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Academic achievement and study of the factors that affecting it are important issues in educational settings, and in several studies, the role of metacognitive self-regulation in the academic achievement of students has been mentioned. The purpose of this study was to determine the role of meta-cognitive self-regulation in academic achievement among students. Materials and Methods: This cross-sectional study was done among 323 college students in Kermanshah University of Medical Sciences, during 2017. Data collection was based on the self-report questionnaire including demographic and metacognitive self-regulation scale from Pintrich et al. Data were analyzed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 21 using t-test, Pearson correlation at 5% significant level. Results: The mean age of respondents 22.78 years (SD: 247), ranged from 18 to 29 years. The students achieved 65.79% of the maximum obtainable score for meta-cognitive self-regulation. The significant correlation indicated between the meta-cognitive self-regulation and academic achievement (r=0.306 and P < 0.001). The background variables accounted for 14% of the variation in the outcome measure of the meta-cognitive self-regulation which the mother education (β=0.278) and age (β=0.226) were major factors. Conclusion: It seems that emphasis on planning meta-cognitive self-regulation promotion programs could be useful in affecting academic achievement among college students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
Mehdi Mirzaei-Alavijeh - PhD of Health Education and Promotion, Social Development & Health Promotion Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
Cyrus Jalili - PhD of Anatomi, Fertility and Infertility Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
Somayeh Asadi - Student of Medical Doctor, Faculity of Medicen, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
Laleh Solaimanizadeh -
Farzad Jalilian - PhD of Health Education and Promotion, Social Development & Health Promotion Research Center, Health Institute, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-1808704.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|